Vitaminok, ásványi anyagok

Évszaktól függetlenül a szervezetnek mindig szüksége van vitaminokra és ásványi anyagokra. A diéta, vagy a fokozott fizikai aktivitás növelik a vitaminigényt. A vitaminok legfontosabb szerepe az anyagcsere fenntartása. Minél intenzívebben mozog valaki, annál fokozottabb az anyagcseréje, ezáltal pedig magasabb a vitaminigénye.

Étkezéssel igen nehéz bevinni a megfelelő vitamin és ásványi anyag mennyiséget, ezért érdemes multivitaminnal fedezni a szervezet igényeit, ám ha valaki rendszeresen – heti három-négy alkalommal – mozog, akkor hasznos a több kapszulából álló kiszerelésekre váltani.

Az új szövetek képződése és a regeneráció gyorsasága vitamin és ásványi anyag függő. Minél intenzívebben sportol valaki, annál nagyobb mennyiségben lehet szükség a vitaminpótlásra.

Milyen vitaminokra és ásványi anyagokra van szüksége a szervezetnek?

Mindenekelőtt B- és C-vitaminokra van szükség.

Aki melegben edz, vagy nagyon sokat izzad, annak a nátriumot, káliumot, magnéziumot kell pótolni. Ha ez elmarad, súlyos következményekkel járhat: sajnos sokszor történt már olyan, hogy egy futó teljesíti a maratont, majd összeesik és meghal. Ilyenkor a nátrium annyira kiürül a szervezetből, hogy már a szívizom működéséhez sincs elegendő, és a szív hirtelen leáll. Ezért nagyon fontos az ásványi-anyag pótlás, főleg a kardió, állóképességi, triatlon jellegű sportoknál.

Azt gondolhatnánk, hogy nyáron a napfény biztosít számunkra megfelelő mennyiségű D-vitamint, de ez teljesen nem igaz, hiszen ha pl. az irodai dolgozókat tekintjük nyáron sem jutnak jelentősen több D-vitaminhoz, hiszen ha dolgoznak, nem tudnak megfelelő időt tölteni a napon. Ennek következtében a felnőtt lakosság majdnem 100%-a D-vitamin hiányos. Rendszeres sport esetén még nagyobb szükség van rá, támogatja az immunrendszer egyensúlyát és nagy szerepe van az egészséges izomfunkció fenntartásában.

A cink részt vesz a normál szellemi működésben és a szénhidrátok és zsírok normál anyagcseréjében, valamint nagy szerepet játszik a tesztoszteron termelésben.

A kalcium a csontok fontos alkotóeleme, de fontos szerepet tölt be az izmok és az idegrendszer működésében. Akik aktívan sportolnak, náluk olykor kialakulhatnak izomgörcsök. Ennek elkerülése érdekében kalciumot és magnéziumot ajánlott szedni, de nem kombinált kapszulában, hanem külön-külön, mert például a kalcium a nap más szakában hat jól, mint a magnézium.

A magnézium hozzájárul az izmok, az ízületek és a csontok működéséhez. Szerepet játszik a szervezet energiaellátásában: hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, így növelheti a teljesítményt és hatékonyabbá teheti az edzéseket.

Mi történik, ha túladagoljuk?

A vitaminokat két csoportra oszthatjuk: vízben és zsírban oldódókra. A vízben oldódóakat nem lehet túladagolni, mert ha már többet kap a szervezet, mint amennyire szüksége van, akkor a vizelettel távozik. A zsírban oldódóak: a D-, E-, K-, A-vitaminokat (a DEKA rövidítéssel könnyen meg lehet jegyezni) azonban túl lehet adagolni, mert zsírban raktározódnak, és ott is maradnak. Ennek lehet mellékhatásuk, de ilyen szinte soha nem történik, mert ahhoz irreálisan nagy mennyiséget kellene bevinni. A zsírban oldódóak esetében nagyon ritkán előfordulhat A-vitamin túladagolás, általában valamilyen orvosi terápia miatt.

Ha valakinek elkezd hullani a haja, azonnal A-vitamint kap magas dózisban. Ez azért nagy hiba, mert sokszor a hajhullás az A-vitamin túladagolás következménye, ezért erre nagyon oda kell figyelni. A K-vitaminnal pedig azoknak kell vigyázniuk, akik véralvadási problémákkal küzdenek. Az extra magas – 10-20 ezer milligrammos – C-vitamin bevitel pedig vesekövet okozhat genetikai hajlam esetén.



Vital témájú írások

New mango flavour Scitec Collagen Liquid
Két dolog ami nélkül nem lehet optimális a kollagéntermelésed

2019 november 02 2 perc olvasás

Egy fehérje a szervezetedben, ami erősebb, mint az acél, úgy működik, mint egy ragasztó, és az emberi szervezetben található milliós nagyságrendű fehérjetípus közül a leggyakoribb. Ugye kíváncsi vagy mi lehet az és hogyan juthatsz hozzá szépítő és egészségmegőrző hatásaihoz? Olvass tovább!
Tovább
Szabad gyökök – az emberi szervezet „bajkeverői”
Szabad gyökök – az emberi szervezet „bajkeverői”

2019 június 17 3 perc olvasás

A környezet, amiben élünk és a stressz, aminek nap, mint nap ki vagyunk téve, komoly kihívás elé állítja az immunrendszerünket.
Tovább
Milyen fehérjét fogyasszunk?
Milyen fehérjét fogyasszunk?

2019 június 17 2 perc olvasás

Manapság már nem az a probléma, hogy jó minőségű fehérjét találjunk magunknak a boltok polcain, hanem inkább az, hogy melyiket válasszuk sokféle közül.

Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.