Tudj meg mindent a D-vitaminról!

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok csoportjába tartozik. A D-vitamin nagy fókuszt kapott az elmúlt években, s kiderült, hogy annyira jelentős hatása van a szervezetre, hogy egyesek inkább hormonnak és nem vitaminnak gondolják. Testünk képes előállítani a napfény segítségével, és táplálkozásunkban is megtalálható pl.: tejtermékekben, tojássárgájában, tőkehalmáj olajban.

Kétféle D-vitamint különböztetünk meg: a D2 és a D3 vitamint. D2 vitamint főleg a növények tartalmaznak, míg a D3 vitamint állati eredetű forrásokban találjuk meg. A D3 vitamin sokkal aktívabb, mint a D2, és ez keletkezik a napsugárzás hatására is a bőrben.

A szervezetben hozzájárul a csontok és fogak képződéséhez, növekedéshez, szabályozza a kalcium és foszfor helyes felhasználását. Segíti az immunrendszer megfelelő működését, főleg A- és C-vitaminnal együtt fogyasztva.

A legújabb kutatások szerint a D-vitamin szerepet játszhat az izom növekedésében is, mert a D-vitamin elősegíti a kalcium beáramlását az izmokba, segítve a fehérjeszintézis folyamatát. Több tanulmány igazolta, hogy a D-vitamin szintje összefüggésben van az ideg-izom kapcsolat funkciójával, a szabad tesztoszteronszint mennyiségével, a sérülések megelőzésével és az abból való felépüléssel, az izomrostméret növekedésével és bizonyos légzőszervi megbetegedésekkel.

Bizonyos adatok arra utalnak, hogy a D-vitamin hiánya / alacsony szintje alacsonyabb izomerővel, gyenge fizikai funkcióval, izomzavarral és gyenge, a környezeti hatásoknak kevésbé ellenálló csontrendszerrel és immunrendszerrel jár.

Elsődleges természetes forrásai az ergoszterol (D2 vitamin-élesztőben), kolekalciferol (D3 vitamin-máj, halmájolaj, tonhal, lazac, tej és tejtermékek)
Általános szükséglete 400-800 NE/nap (napi néhány perc (10-15 perc) napozás fedezi az igényt).

A sportolók számára nagyobb dózist javasolnak a szakemberek, mely eléri az 1500-4000 NE/nap mennyiséget is.

Specialitások a D-vitamin adagolásához:

  • Nagyvárosokban élők, különösen az erősen szmogos területeken ajánlott gondoskodni plusz D-vitamin bevitelről. A napfényes órák számában korlátozott évszakokban ajánlott pótlása.
  • Különösen kitettek a D-vitamin hiánynak, akik munkájuk során zárt ruházatban dolgoznak.
  • Fogamzásgátló szedése mellett megnövekedhet a szervezet D-vitamin igénye.
  • Ha vegán, vegetáriánus étrendet követsz,
  • nem teljesértékű, változatos a táplálkozásod,
  • változókorban vagy,
  • szenior korban vagy,
  • családodban jellemző a csontritkulás,
  • intenzíven sportolsz,
  • kalcium- és/vagy D-vitaminhiányos vagy szükséged lehet D-vitamin pótlásra!

D-vitamin hiány lehetséges következményei:

  • Rachitis (angolkór): kalciumhiányos puha csontok – inkább gyermekkorban
  • Osteomalacia (csontlágyulás)- idősebb korban jellemző
  • Idős korban osteoporosis (csontritkulás)

D-vitamin túladagolás lehetséges következményei:

Kóros kalciumlerakódás az erek falában, belső szervekben.



Scitec Vital témájú írások

C vitamin hatása
Mindent a C-vitaminról: Hatása, túladagolása, hiánytünetei

2020 április 01 3 perc olvasás

Pontosan mi is a C-vitamin, mi a hatása és mellékhatásai, mi történik túladagolás esetén, mik a hiánytünetei – és mekkora a napi C-vitamin szükséglet?
Tovább
maradj fitt ha otthonról dolgozol
Hogyan maradj fitt akkor is, ha otthonról dolgozol?

2020 március 30 3 perc olvasás

Otthonról dolgozol, de szeretnéd most is fitten tartani magad? 5+1 tanáccsal segítünk, hogy home office mellett is formában maradj és jól alkalmazkodj ehhez az új helyzethez!
Tovább
Egészséges túlélőkészlet karantén esetére: Ezekből vásárolj be!
Egészséges túlélőkészlet karantén esetére: Ezekből vásárolj be!

2020 március 17 3 perc olvasás

Mi az, ami a mindennapokhoz szükséges, hogy megtartsd az izmokat és tápláld a szervezeted? Összeszedtük neked azokat az alapvető élelmiszereket és táplálék kiegészítőket, amiket javaslunk beszerezni egy esetleges karantén idejére.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!