lecitin

Nem ismered a lecitint?  Pedig biztosan találkoztál már vele, és a szervezetedben is jelen van.

A lecitin a zsírszállító fehérjék egyik összetevője. Emellett a sejtfal egyik fontos építőeleme, tehát komoly szerepe van az emberi szervezet élő sejtjeinek működésében. De más pozitív hatásai is vannak a szervezetre.

Emiatt pedig az élelmiszeriparban és a táplálékkiegészítőkben is gyakran megtalálható összetevő. De pontosan mik ezek az élettani hatások, mi a lecitin, vannak-e káros hatásai vagy mellékhatásai, milyen ételek tartalmazzák és milyen formában fogyasztható? A következőkben az összes kérdésre választ kapsz.

Mi az a lecitin?

Akár írhatnánk lecithinként is, amely megnevezés a görög “lekithosz” szóból származik, és a tojás sárgáját jelenti. A sejtmembránban található, de külső forrásként rengeteg más élelmiszerben is jelen van, mint például a nevét adó tojássárgájában.

lecitin hatása

Ahol még nagy számban megtalálható:

  • izmokban,
  • idegsejtekben,
  • agyban.

Foszfátkolin (vagy foszfatidilkolin) néven is ismerhető.

Az élelmiszeriparban főleg 3 célra használják:

  • emulgálószerként,
  • stabilizálószerként,
  • tartósítószerként.

Mindhárom esetben E322 néven hivatkoznak rá.

De a táplálékkiegészítőkben is előszeretettel használják, hiszen számos pozitív hatása van az emberi szervezetre.

Lecitin hatásai

A lecitin egyik legfontosabb pozitív hatása, hogy csökkenti a koleszterinszintet. Ugyanis hozzájárul ahhoz, hogy megnövelje a HDL-t, azaz a “jó” koleszterin szintet, és ezzel egy időben csökkenti az LDL, azaz a “rossz” koleszterin szintet.

A lecitin egyik összetevője a kolin. Kutatások során kiderült, hogy a kolinban gazdag étrend hozzájárulhat a szellemi frissesség és éles memória megőrzéséhez.

Egy brazil kutatás szerint a patkányokon végzett kísérletben a napi lecitin-kiegészítés 29%-kal megnövelte a makrofág aktivitását. A makrofág a fehérvérsejtek egy csoportja, görögül “nagy evő”-t jelent, ugyanis az elsődleges feladatuk az, hogy eltakarítsanak minden idegen testet a szervezetből, például a sejttörmelékeket, baktériumokat, ráksejteket.

Lecitin mellékhatásai, szójalecitin káros hatásai

A lecitin természetes formában történő fogyasztása nem jár kockázattal, ugyanakkor a tojásra vagy szójára érzékenyeknek vigyázniuk kell. Érdemes tudni, hogy ha kiegészítőből fogyasztod a lecitint, ügyelned kell a pontos beviteli értékekre. Célszerű nem túllépni az 5.000 milligrammos napi mennyiséget.

Ezenkívül vannak dokumentált esetek, amikor bár ritkán, de allergiás reakció lépett fel a lecitin fogyasztásától.

Ezek tünetei enyhébb esetben:

  • étvágytalanság,
  • hányinger,
  • megnövekedett nyálelválasztás.

Súlyosabb esetben akár légzési problémák, elzáródott torok, illetve ajak, nyelv vagy arcduzzanat is előállhat. Ha valamelyik enyhébb vagy súlyosabb tünet jelentkezik, sürgősen keresd fel orvosod!

Lecitin tartalmú ételek

A szója különösen gazdag lecitinben, innen is a név: szójalecitin. Nem véletlen, hogy a lecitin-készítmények, vagyis a táplálékkiegészítők legfontosabb alapanyaga a szója.

Ezenkívül a leggazdagabb lecitintartalmú ételek:

  • vörös húsok,
  • hüvelyesek (pl.: szójabab),
  • tenger gyümölcsei,
  • tojás.

lecitin tartalmú ételek

Táplálékkiegészítőként is lehet szedni, általában lecitin kapszula vagy lecitin por formájában, de kapható tablettaként is.

Ha szeretnéd kiegészíteni az étrended, akkor a Scitec Lecithin készítményt ajánljuk, amely egy 100 darabos szójalecitin kapszulát és értékes foszfolipidet tartalmazó táplálékkiegészítő, darabonként 1200mg-mal, természetes szójababból.

szója lecitin kapszula

Összegzés

Sok kutatás folyik jelenleg is a lecitinnel kapcsolatban, de már jócskán vannak bizonyított eredmények a pozitív hatásairól.

A legjobb, ha kiegyensúlyozott táplálkozással viszed be a szervezetbe, de táplálékkiegészítőkkel is pótolhatod. Ekkor azonban nem szabad túllépni az 5000mg-os napi mennyiséget, illetve mindig célszerű betartani és követni a táplálékkiegészítőn szereplő adagolási javaslatot. Bár nagyon ritka, de kiválthat allergiát, ekkor célszerű orvoshoz fordulni.

 



Scitec Vital témájú írások

lelki egészség karanténban
Balassa Levente: lelki egészség és kiteljesedés a bezártságban

2020 május 17 5 perc olvasás

Balassa Levente pszichológus, Kapás Boglárka és más olimpikonok mentális trénere beszél arról, hogyan kezeljük mentálisan a karantén miatt megváltozott élethelyzetet. Kiemeli a lelki egészség ápolásának fontosságát és mentális gyakorlatokat ajánl az önfejlesztéshez, kiteljesedéshez.
Tovább
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére

2020 május 03 5 perc olvasás

Hogyan fordítsuk előnyünkre a kialakult helyzetet a kezdeti megdöbbenés után? A Mindset Pszichológia szakembereinek mentális akcióterve ad tippeket sportolók és edzők számára, a karantén kezelésére - mentálisan is.
Tovább
glicin
Mi az a glicin? Élettani hatása, ára – és hogyan hat az alvásra?

2020 május 01 2 perc olvasás

A glicin egy fehérjealkotó aminosav, amely a szervezet számára pótolhatatlan – azonban képes saját maga is előállítani. De vajon miért ilyen fontos, mi a hatása?

Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!