folsav B9 vitamin

A folsav egy vízben oldódó vitamin, a B-vitamin család tagja.

Legtöbben, csak "magzatvédő vitaminként" ismerik, hiszen nélkülözhetetlen szerepet tölt be a magzat egészséges fejlődésében.

Azonban pótlása nem csak a terhes nőknek ajánlott, hanem mindenkinek – hiszen az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen.

De mire jó a folsav, mi a hatása és a hiányának tünetei, miben van és hogyan szedd?

Mire jó a folsav – Hatása

A “magzatvédő vitamin” mellett “B9 vitamin”-ként, “M vitamin”-ként, esetleg folsav vitaminként nevezik.

Vízben oldódik, de a máj is raktároz belőle.

A szervezet számára nélkülözhetetlen, főleg ételekből és táplálékkiegészítőkből pótolható.

Ahogy a bevezetőben említettük, a terhes nőknek még fontosabb a pótlása, hiszen a magzat gerincében található idegcső csak folsav jelenlétében zárul.

mire jó a folsav?

A folsav szerepe emellett:

  • részt vesz a vérképzésben
  • javítja az étvágyat
  • segíti más fontos vitaminok és ásványi anyagok felszívódását (például a B12-ét)
  • védelmet nyújt a különböző paraziták ellen
  • szerepe van a haj növekedésében és a jó közérzet kialakításában.

A jótékony hatásainak listája hosszú, hiánya pedig akár súlyos tüneteket is produkálhat.

Folsav hiány tünetei

A folsav az egyik legjobb védelmezője a beleknek, és az emésztőrendszer nyálkahártyáinak.

Hiánya éppen ezért bélrendszeri tüneteket és nyelvgyulladást okoz.

Ezenkívül étvágytalanság, fejfájás, memóriaromlás, hangulatingadozás vagy a fehér/vörös vérsejtek egyensúlyának felbomlása is kísérheti a hiányát.

folsav hiány tünetei

A vérszegénység komoly hatással van a hétköznapi élet mellett a sportolói életvitelre is, mert két erős tünete:

  • fáradékonyság
  • fizikai erőnlét romlása.

Mindezeken kívül a stroke, a rák és a szívinfarktus esélyét is növelheti az elégtelen mértékű folsav.

Ezt a hiányt pedig több faktor is képes előidézni:

  • Alkoholproblémák (túl sok alkohol fogyasztása)
  • Bélfal betegségei (gyulladás, műtét, tumor)
  • Bizonyos gyógyszerek szedése
  • Időskor.

A legtöbben mégis az elégtelen bevitel miatt szenvednek folsav hiányban.

A folsav túladagolás tünetei

Hasonlóan a C-vitaminhoz, a folsav is vízben oldódó vitamin. Ha túl sokat fogyasztunk belőle, távozik a szervezetből a vizelettel, ezért nagyon nehéz túladagolni.

Amennyiben valahogy mégis sikerül, úgy hasonló tünetei lehetnek, mint a hiányának:

  • Gyomor- és bélrendszeri problémák
  • Alváshiány
  • Étvágytalanság.

Mint minden másnál, a folsavnál is előfordulhat, hogy egyes gyógyszerekkel nem javallott a beszedése, mert azokkal kölcsönhatásba léphet, vagy ronthatja a felszívódását.

Miben van folsav?

miben van folsav?

A folsav pótlása kétféleképpen történhet:

  • Ételekből
  • Táplálék- és vitaminkészítményekből.

A legjobb folsav tartalmú ételek:

  • Gyümölcsök (főleg a sárgabarack)
  • Teljes kiörlésű készítmények (gabonák)
  • Leveles zöldségek (főleg brokkoli, saláta, paraj, spenót)
  • Máj

Azonban érdemes kiegészíteni a táplálkozást különböző táplálékkiegészítőkkel és vitaminkészítményekkel is.

Nálunk számos Scitec Gym termék tartalmaz extraként superfood hatóanyagokat, mint például a magnézium és a folsav.

Ezeket plusz (+) -jellel jelöltük termékeinken.

Ilyenek például:

WheyBro+ Zero - Laktóz- és hozzáadott cukormentes tejsavófehérje-koncentrátum és -izolátum, minőségi összetevőkkel.

PlantBro+ Zero - Tisztán növényi, vegán fehérjepor Stevia-val ízesítve.

ENERGY BOOST+ - Edzés előtti teljesítményfokozó italpor természetes koffeinnel és zöld teával.

Gainer Complex+ - Magas minőségű, izomtömeg-növekedést támogató fehérje- és szénhidrátkomplex emésztőenzimekkel.

A folsav szedése

folsav szedése

Az átlagos, egészséges felnőtteknek ajánlott fogyasztási mennyiség 300 mikrogramm, de ennél jóval többet érdemes fogyasztani babavárás előtt, alatt és a szoptatáskor (akár az ajánlott mennyiség másfélszeresét is, tehát 450 mikrogrammot).

Mivel nagyon érzékeny anyagról van szó, ezért a hő és a fény kárt okoz benne.

Érdemes tehát figyelni, hogy a fentebb felsorolt ételeket ne csak főzve együk, ugyanis ekkor könnyen lebomolhat belőle a folsav.



Scitec Vital témájú írások

lelki egészség karanténban
Balassa Levente: lelki egészség és kiteljesedés a bezártságban

2020 május 17 5 perc olvasás

Balassa Levente pszichológus, Kapás Boglárka és más olimpikonok mentális trénere beszél arról, hogyan kezeljük mentálisan a karantén miatt megváltozott élethelyzetet. Kiemeli a lelki egészség ápolásának fontosságát és mentális gyakorlatokat ajánl az önfejlesztéshez, kiteljesedéshez.
Tovább
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére

2020 május 03 5 perc olvasás

Hogyan fordítsuk előnyünkre a kialakult helyzetet a kezdeti megdöbbenés után? A Mindset Pszichológia szakembereinek mentális akcióterve ad tippeket sportolók és edzők számára, a karantén kezelésére - mentálisan is.
Tovább
glicin
Mi az a glicin? Élettani hatása, ára – és hogyan hat az alvásra?

2020 május 01 2 perc olvasás

A glicin egy fehérjealkotó aminosav, amely a szervezet számára pótolhatatlan – azonban képes saját maga is előállítani. De vajon miért ilyen fontos, mi a hatása?

Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!