D-vitamin - 10-szer többet!

A D-vitamin valójában nem is vitamin, hiszen a valódi vitaminoktól eltérően, az emberi szervezet képes az előállítására. Igazából egy hormonszerű előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben.

A D2- (ergokalciferol) és a D3- (kolekalciferol) vitaminok közül biológiai hatást tekintve a D3-vitamin az aktívabb. A D3-vitamin a bőrben az ultraibolya sugárzás hatására keletkezik, előanyagából, a 7-dehidrokoleszterinből. Ez előbb a májban, majd a vesében alakul tovább, az aktív 1,25-dihidroxi-D-vitaminná (kalcitriollá).

A D-vitamin képződését a napsugárzás UV-B spektruma váltja ki. Éppen ezért a döntően UV-A sugarakat tartalmazó szolárium nem alkalmas a D-vitamin pótlására. Mivel azonban itthon késő ősztől kora tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin termelődéséhez, hiányállapot léphet fel, amit összefüggésbe hoztak számos betegség kockázatának növekedésével. A kutatások arra mutatnak rá, hogy az északi szélesség 37o (ez Európát a Földközi-tengernél illetve Szicíliánál szeli át) fölött már pusztán napsugárzásból nem lehet fedezni a D-vitamin-szükségletet.

A D-vitamin szerepe

A legújabb kutatások arra mutatnak rá, hogy a D-vitamin messze nem csupán a csontok egészségéhez járul hozzá. A nem éppen engedékenységéről híres Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság a következő hatásokat hivatalosan is elismerte:

A D-vitamin hozzájárul

  • a kalcium és a foszfor normál felszívódásához / hasznosulásához
  • a vér normál kalciumszintjének fenntartásához
  • az egészséges csontozat fenntartásához
  • az egészséges izomfunkció fenntartásához
  • a normál fogazat fenntartásához
  • az immunrendszer normál működéséhez

A D-vitamin szerepet játszik a sejtosztódásban.

Az újabb kutatásokkal párhuzamosan, a D-vitamin bevitelére vonatkozó orvosi ajánlás is közel tízszeresére emelkedett a korábbi ajánlásokhoz képest. Felnőtteknek napi 1500–2000 NE D-vitamin bevitele ajánlott, amely a napfény nélküli hónapokban önmagában a táplálékkal legtöbbször nem biztosított.

A hagyományos magyar konyhát követők ugyanis maximum 80 egységnyi D-vitamint fogyasztanak naponta. A vitamin nagy mennyiségben található meg a tengeri halakban, a tőkehalmáj olajban, kis mennyiségben pedig a tojásban, májban fordul elő. Kapható már D-vitaminnal dúsított joghurt is, illetve többféle étrendkiegészítő, amelyhez recept nélkül is hozzá lehet jutni.

A legmagasabb D-vitamin tartalmú élelmiszerek

egység/adag
Tőkehalmáj olaj, 1 evőkanál
924
Lazac, roston sült, 100 g
284
Makréla, roston sült, 100 g
352
Tonhal, sós lében, 100 g
144
Szardínia, konzerv, sós lében, 100 g
184
Margarin, dúsított, 20 g
62
Korpapehely, 30 g
52
Tyúktojás, 50 g
36
Borjúmáj, sült, 100 g
36

Forrás: Food Standards Agency (2002): McCance & Widdowson’s The Composition of Foods, 6. rövidített kiadás, Cambridge: Royal Society of Chemistry

Az elégtelen D-vitamin bevitel lehetséges okai

Az utóbbi évtizedekben egyre kevesebb természetes napsugárzás éri bőrünket. Miért? Ennek több oka is van:

  1. A légkondicionálás elterjedése – kevesebbet tartózkodunk a szabad ég alatt.
  2. Az otthoni szórakozás térnyerése – multi-médiás eszközök, internet, stb. – ennek következtében a gyerekek kevesebbet játszanak a szabadban.
  3. A szabadlevegőn való munkavégzés csökkenése – egyre több irodai munka.
  4. A lakosság városokba való áramlása, a vidéki élet háttérbe szorulása.
  5. A fehérebb bőrszín divatosabbá válása.
  6. A bőrráktól való túlzott félelem miatt kevesebbet napozunk.
  7. Kisebb koleszterin-bevitel – ami szükséges a D-vitamin előállításához.
  8. Fokozottabb elhízottság – a túlsúlyos emberek D-vitamin igénye magasabb!
  9. Gyakoribb üdítőital-fogyasztás – fokozott foszforbevitel.
  10. A nagyüzemi állattartás térnyerése – a szabad levegőn tartott állatok húsa több D-vitamint tartalmazott.
  11. D-vitamint „fogyasztó” vagy blokkoló gyógyszerek használatának növekedése.
  12. Több ablak. Az ablakok csak a UVA sugarakat engedik át, amelyek viszont rombolják a D-vitamint. A falak egyre nagyobb hányadát teszik az ablakok (otthon, irodákban).
  13. A magasabb sófogyasztás csökkenti a bevitt D-vitamin hatékonyságát, mivel fokozza a magnézium és a kalcium kiürülését a szervezetből.

A D-vitamin hiány következményei

A D-vitamin-hiány csontvesztéshez, csontritkuláshoz vezet, súlyos hiány esetén pedig csontlágyulás is felléphet. Megnő a csonttörések kockázata, a csontritkulásra szedett készítmények hatásossága csökken.

Az autoimmun betegségek közül az alacsony D-vitamin-szint összefüggésbe hozható a reumás ízületi gyulladások, az inzulinfüggő cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának megemelkedett kockázatával.

A kutatások szerint a D-vitamin hiánya hozzájárul a szívelégtelenség kialakulásához, súlyosbodásához, megnöveli a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát.

Vesebetegségek esetén a D-vitamin-hiány kockázata fokozott, ezért a megfelelő D-vitamin-pótlás kiemelt jelentőségű.

Emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szempontjából a D-vitamin-hiány bizonyítottan rizikótényező.

A D-vitamin-hiány nagy valószínűséggel kedvezőtlenül befolyásolja a teherbe esést.

Magzati és csecsemő-, illetve kisgyerekkori D-vitamin-hiányban az 1-es típusú cukorbetegség kockázata fokozódik.

Felnőttkorban a D-vitamin-hiány növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. 
A máj- és epeúti betegségek fokozzák a D-vitamin-hiány kockázatát.



Scitec Vital témájú írások

C vitamin hatása
Mindent a C-vitaminról: Hatása, túladagolása, hiánytünetei

2020 április 01 3 perc olvasás

Pontosan mi is a C-vitamin, mi a hatása és mellékhatásai, mi történik túladagolás esetén, mik a hiánytünetei – és mekkora a napi C-vitamin szükséglet?
Tovább
maradj fitt ha otthonról dolgozol
Hogyan maradj fitt akkor is, ha otthonról dolgozol?

2020 március 30 3 perc olvasás

Otthonról dolgozol, de szeretnéd most is fitten tartani magad? 5+1 tanáccsal segítünk, hogy home office mellett is formában maradj és jól alkalmazkodj ehhez az új helyzethez!
Tovább
Egészséges túlélőkészlet karantén esetére: Ezekből vásárolj be!
Egészséges túlélőkészlet karantén esetére: Ezekből vásárolj be!

2020 március 17 3 perc olvasás

Mi az, ami a mindennapokhoz szükséges, hogy megtartsd az izmokat és tápláld a szervezeted? Összeszedtük neked azokat az alapvető élelmiszereket és táplálék kiegészítőket, amiket javaslunk beszerezni egy esetleges karantén idejére.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!