A mozgásszegény életmód gyilkolja az ízületeket

Az ízületek védelméről

Ellentmondásosnak tűnik, mégis igaz: minél kevesebbet mozgunk, annál könnyebben sérülhetnek ízületeink. Az ízületek védelme olyan, mint a 22-es csapdája. Ha nem mozgunk, azért, ellenben ha sportolunk, akkor éppen azért vannak kitéve nagy veszélynek. Vajon az ízületvédő készítmények megoldást jelentenek?

Mi is az ízület? Két vagy több csont kapcsolata, melyek elmozdulnak egymáson. A porcszövet pedig, ami ennek mozgásteret ad. A porcszövet között van egy kis rés, ezt tölti ki az ízületi nedv, ami „kenést” biztosít, és még inkább segít, hogy a porcszövetek egymáson tudjanak mozdulni Ez a nedv csak mozgás hatására termelődik. Egy egész napos ülőmunka esetén ez nem fog termelődni, ezért ha valaki ízületi problémával küzd, akkor is ajánlott kímélő sportot végeznie, például sétálnia.

Előfordulhat, hogy a legegyszerűbb hétköznapi mozdulatok is komoly terhelést jelentenek az ízületeknek, ugyanis az ízületi porcokon egy strapabíró kopásálló réteg található, ám ha ez egyszer megsérül, akkor azt követően folyamatosan probléma lehet vele.

A mozgásszegény életmód, az ülő munka teljesen átalakítja az izomzatot, amelynek következtében nagyobb terhelést kapnak az ízületek. Egy egyszerű, mindennapos eset: ha valamit fel kell venni a földről, a legtöbben görbe háttal teszik, ami miatt megfájdul a derekuk. Azért, mert a sok üléstől az egyenes combfeszítő izom, és a combcsontról az ágyéki csigolyára tapadó horpaszizom megrövidült, nem tud úgy megnyúlni, hogy álló pozícióban kiegyenesedjen valaki. Ezek húzzák, feszítik a csigolyákat, ami fájdalommal jár. A végkifejlet a porckopás, a rossz mozgásminta, a megrövidült izmok miatt a csontok másként forognak egymáshoz képest. Ilyenkor az ízületvédő önmagában nem segít, mert csak az okozatot szüntetjük meg vele.

A megoldás a sok sport? – Csak óvatosan!

A mozgás által ellenállóbbak lesznek az ízületek, de nem szabad egyik pillanatról a másikra megterhelni. Heti 3x1 óra sport mellett napi 5-10 km gyaloglás az optimális mozgás mennyiség. Ha valaki ennél jelentősen kevesebbet mozog, és egyszer csak úgy dönt, hogy egészségesebben akar élni, elkezd sportolni, akkor egy alkalommal 2-2,5 órát kellene rászánnia, amelynek fele előkészítés, bemelegítés kellene, hogy legyen a sérülések elkerülése érdekében. Sajnos azonban ennyire senki sem óvatos és tudatos.

Pedig ha ülő életmódból hirtelen valaki például elkezd futni, egy fél éven belül biztosan komoly problémája lesz, mert a futás nagyon igénybe veszi az ízületeket. Sőt, még a jóga sem ideális, mivel az sem kíméli az ízületeket.

Az ízületeket mindenképp védeni kell? Nem elegendő a helyesen végzett mozgás?

Ha valaki mozgásszegény életmódot folytat, ülő munkát végez, és szeretne elkezdeni sportolni, akkor elsőként a legjobb döntés egy gyógytornásszal való konzultáció. Először az évek alatt kialakult deformitásokat kell korrigálni, és utána lehetne komolyabb igénybevételnek kitenni a testet. Hosszabb távú befektetés, de mindenképp megéri.

Ha valaki a nulláról akarja elkezdeni az edzéseket, első lépésként a gyaloglás ajánlott, és ha már kicsit megerősödik, hozzászoknak az ízületei a mozgáshoz, akkor lehet jobban terhelni. Ízületvédő készítményekkel, megfelelő bemelegítéssel és alapvető fokozatossággal elkerülhetőek a komolyabb sérülések.

Az ízületvédő szerek segítenek?

Az ízületek kopása szempontjából kiemelt kockázati csoportot jelentenek a túlsúlyosok. Egyrészt mert a testnek nagy terhet kell cipelnie, másrészt pedig mert a zsírszövet olyan hormonális folyamatot indít el, ami leépíti a porcokat. Ugyanezt váltja ki a dohányzás és az alkohol, valamint az életkor előrehaladta, különösen hölgyek esetében kb. 45 éves kortól. A mindennapokban megelőzésképpen nem javasolt ízületvédő készítmények szedése, csak akkor, ha az említettcsoportokba tartozik az illető.

Az ízületnek rossz az anyagcseréje, lassú a regenerálódás, ezért ha már kialakult egy ízületi probléma, akkor a megfelelő készítmény jól érzékelhető javulást eredményez.

Az ízületvédőkben minden esetben megtalálható a glükozamin, kondroitin (a porc alkotóelemei), és az msm. Ezek remek alapot képeznek, de érdemes olyan készítményt választani, amiben még hialuron sav, kollagén, kurkumin és természetes tojáshéj membrán is van, mert ezek segítségével gyorsabb javulás várható.



Vital témájú írások

New mango flavour Scitec Collagen Liquid
Két dolog ami nélkül nem lehet optimális a kollagéntermelésed

2019 november 02 2 perc olvasás

Egy fehérje a szervezetedben, ami erősebb, mint az acél, úgy működik, mint egy ragasztó, és az emberi szervezetben található milliós nagyságrendű fehérjetípus közül a leggyakoribb. Ugye kíváncsi vagy mi lehet az és hogyan juthatsz hozzá szépítő és egészségmegőrző hatásaihoz? Olvass tovább!
Tovább
Szabad gyökök – az emberi szervezet „bajkeverői”
Szabad gyökök – az emberi szervezet „bajkeverői”

2019 június 17 3 perc olvasás

A környezet, amiben élünk és a stressz, aminek nap, mint nap ki vagyunk téve, komoly kihívás elé állítja az immunrendszerünket.
Tovább
Milyen fehérjét fogyasszunk?
Milyen fehérjét fogyasszunk?

2019 június 17 2 perc olvasás

Manapság már nem az a probléma, hogy jó minőségű fehérjét találjunk magunknak a boltok polcain, hanem inkább az, hogy melyiket válasszuk sokféle közül.

Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.