a karnitinekről

Biztosan hallottál már a híres és népszerű hatóanyagról, a karnitinről. Ha megkérdezed az edződet, edzőtársaidat, hogy fogyási célhoz milyen étrendkiegészítőt, hatóanyagot javasol, a karnitin biztosan közte lesz. Mostani cikkünkből még közelebbről megismerheted ezt a hatóanyagot! Olvass tovább!

Mi a karnitin?

A karnitin a szervezetünkben is megtalálható aminosav származék. Ismertebb, L-karnitin formáját több mint 100 éve fedezték fel, ekkor izolálták először izomból és igazolták az izomsejtek működésére gyakorolt hatását. Azóta számos egyéb, élettanilag igen fontos hatását mutatták ki a kutatók, így pl. az idegrendszer és a szívizom megfelelő működésének fenntartásában játszott nélkülözhetetlen szerepét. Legfőbb szerepét a zsírsavak elégetésében és a sejtek membránjának védelmében igazolták. Tudományos megfontolások alapján ezért táplálék-kiegészítőként immár több évtizede alkalmazzák szerte a világon.

Számunkra az egyik legfontosabb szerepe, hogy képes a zsírsavak felhasználását, energiává alakítását támogatni. Ezt a hatást kiegyensúlyozott táplálkozás (energiaegyensúly, vagy kalóriadeficit) és megfelelő intenzitású, közepes pulzustartományú (egyénfüggő, általában 130-150 pulzus között) edzésnél tudja leginkább kifejteni.

Élelmiszereinkben is megtalálható az L-karnitin, kiemelkedő mennyiségben vörös húsokban és tejtermékekben. Vegetáriánusok és vegánok számára ajánlott kiemelten figyelni a karnitin bevitelre, növényi források közül jelentősebb mennyiségben található például sárgabarackban, avokádóban, földimogyoróban, hüvelyesekben.

Azonban nagyobb, funkcionális mennyiségben, csak táplálékkiegészítők formájában tudjuk biztosítani. Sportolóink ajánlása alapján, alkalmanként 500-3000 mg mennyiségben javasolt fogyasztani. Túladagolástól nem kell félni, a feleslegben fogyasztott mennyiséget szervezetünk nem raktározza.

Mire jó a karnitin a szakirodalom szerint?

  • • Növelheti a kitartást és erőnlétet
  • Segíthet izomláz csökkentésében
  • Hozzájárulhat a testzsír mennyiségének csökkentéséhez
  • Segíthet kialakítani egy egészségesebb testösszetételt
  • Hozzájárul az egészséges szívizomműködéshez
  • Szabályozza a vércukorszintet
  • Termékenység fokozó hatása van férfiakban
  • Csecsemők és kisgyermekek szervezetében korlátozott mértékű a karnitin termelése, ezért különösen a terhes és szoptató anyák L-karnitin igénye jelentősen megnő
  • Mivel az L-karnitint elsősorban a hús- és tejtermékek tartalmazzák nagyobb mennyiségben, a vegetáriánus táplálkozás a szervezet L-karnitin szintjének csökkenéséhez vezethet.
  • Az immunrendszer legyengülésével, a krónikus kimerültséggel ill. az idős korral együtt jár a szervezet alacsonyabb L-karnitin szintje.
  • Késlelteti a sejtek öregedési folyamatát

Az l- karnitin fogyási célból történő alkalmazását a maximális eredmény elérése érdekében mindenképpen kombináljuk rendszeres testmozgással és egészséges táplálkozással. Mint tudjuk csodaszerek nem léteznek, amik befektetett munka nélkül leolvasztják rólad a zsírpárnát. A karnitin segíthet a fogyásban és élvezheted fent említett egyéb pozitív előnyeit is, de emellett oda kell figyelned a célodhoz igazodó étrendre és mozgásra is.

Ha szeretnél többet megtudni az L-karnitinről, annak hatásáról és veszélyeiről, valamint szedéséről, olvasd el erről szóló cikkünket!



Scitec Vital témájú írások

lelki egészség karanténban
Balassa Levente: lelki egészség és kiteljesedés a bezártságban

2020 május 17 5 perc olvasás

Balassa Levente pszichológus, Kapás Boglárka és más olimpikonok mentális trénere beszél arról, hogyan kezeljük mentálisan a karantén miatt megváltozott élethelyzetet. Kiemeli a lelki egészség ápolásának fontosságát és mentális gyakorlatokat ajánl az önfejlesztéshez, kiteljesedéshez.
Tovább
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére
Hogyan kezeljük mentálisan a karantént? Tippek sportolók és edzők részére

2020 május 03 5 perc olvasás

Hogyan fordítsuk előnyünkre a kialakult helyzetet a kezdeti megdöbbenés után? A Mindset Pszichológia szakembereinek mentális akcióterve ad tippeket sportolók és edzők számára, a karantén kezelésére - mentálisan is.
Tovább
glicin
Mi az a glicin? Élettani hatása, ára – és hogyan hat az alvásra?

2020 május 01 2 perc olvasás

A glicin egy fehérjealkotó aminosav, amely a szervezet számára pótolhatatlan – azonban képes saját maga is előállítani. De vajon miért ilyen fontos, mi a hatása?

Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!