a bemelegítés fontossága

Végre meghoztad a döntést! Elkezded vagy éppen újrakezded a mozgást. Tele vagy energiával és már bele is vágnál az edzés közepébe. Ha valamit csinálsz, csináld a legjobban. Ha az edzést tudatosan, egészségesen, eredményesen, a sérülések kockázatát minimalizálva szeretnéd végezni, kezdj a bemelegítéssel. Az alábbiakban arról olvashatsz, miért fontos minden edzésed előtt bemelegíteni, sőt, hogy ne legyél elveszve a konditeremben, néhány hasznos gyakorlattal is jövünk számodra. 😉

Miért fontos a bemelegítés?

1. Felkészíti a szerveidet egy aktívabb, intenzívebb működésre. A nyugalmi állapotból átvezeti a testet egy nagyobb terhelési állapotba. Előkészti az izom-, ízületi-, szív és ér-, ideg- és energiaszolgáltató rendszert, valamint az érzékszerveinket is a terhelésre, melynek ki fogjuk tenni őket.

2. A bemelegítéssel jelentősen csökkenthető a sérülések kialakulásának kockázata. Ébreszd fel az eddig „szunnyadó” izmokat, és mozgasd át az összes izomcsoportot.

3. A bemelegítés segít a pszihés ráhangolódásban. Átmenetet képez a szürke hétköznapok, a sok munka, a napi rutin és a fegyelmezetten, tudatosan eltöltött Énidő vagyis a testsedzés fő része között. Ha fejben nem vagyunk teljesen jelen, akár 70%-kal is csökkenhet az edzés hatékonysága. Érkezz meg fejben is az edzőterembe!

4. Lehetőséget ad arra, hogy monitorozzuk testünk állapotát, és ha észreveszünk valami eltérőt, amit eddig nem tapasztaltunk és az edzésmunkára hatással lehet, akkor mindenképpen vegyük figyelembe és korrigáljuk az edzéstervet aszerint.

megfelelő bemelegítés

Hogyan nézzen ki egy megfelelő bemelegítés?

A hagyományos, szakirodalmi leírásokban 6 fő részre bontják a bemelegítést, ami összesen 15-30 percet is igénybe vehet. Erre egy átlagos edzésen nincs idő, hiszen egy edzőtermi edzés 60-90 percet vesz igénybe általában.

Praktikusan így két részre osztható a bemelegítés, egy gimnasztikai és egy cardio bemelegítésre.

A gimnasztikai bemelegítés időtartama kb. 5 perc. Célja az ízületek és izmok felkészítése az edzésre. Mozgásanyagában körzéseket és dinamikus nyújtásokat használunk.

A cardio bemelegítés időtartama kb. 10 perc. Célja a keringés fokozása az ízületek „olajozása”. Mozgásanyagában alkalmazhatunk eszköz nélkül, járásokat, futásokat, szökdeléseket, illetve eszközt igénybe véve használhatunk cardio gépeket is pl.: kerékpár, futógép, ellipszis tréner, evező ergométer, karergométer)

Az intenzitási zóna a max pulzus 65-75 %-a lehet. Ezt kiszámolhatjuk magunk is a Karvonen képlettel.

A bemelegítés végén végezz néhány, az edzésed fő részében használatos izomcsoportokra gyakorlatot, illetve ha jó technikát igénylő gyakorlatot is végzel, csinálj néhány ismétlést terhelés nélkül, hogy rögzüljön a helyes mozgás kivitelezése és frissüljenek az ideg-izom kapcsolatok.

A bemelegítést érdemes mindig a teljes testre elvégezni, attól függetlenül, hogy éppen felsőtest vagy alsótest stb. nap van. A bemelegítés időtartama legyen 10-15 perc. A bemelegítés hatása nem tart örökké, így ha utána leülünk beszélgetni vagy éppen kényszerpihenőt kell tartanunk újra kell kezdenünk a kört. Ha elhatároztad magad, hogy edzeni mész, igyekezz valóban edzéssel tölteni az időt, ha pedig foglalt a gép, amit használni szeretnél, legyen B terved és alkalmazkodj a helyzethez, változtass az edzésterveden.

Alapozd meg a siker élményét azzal, hogy tudatosan, jól megalapozva végzed edzéseidet. Ennek az első lépése pedig legyen az, hogy minden edzésed előtt megfelelően bemelegítesz.



Scitec Shape témájú írások

egészséges fogyás
Az egészséges fogyás: üteme, mérése és a zsírégetők

2020 május 27 3 perc olvasás

Milyen ütemben egészséges a fogyás? Hogy mérjem és miért stagnál a súlyom? Milyen táplálékkiegészítőtől lesz hatékonyabb a fogyás? A Scitec táplálkozási szakértői válaszolnak minden kérdésre az egészséges fogyással és diétával kapcsolatban.
Tovább
A nyári desszertek királya fehérjés változatban: Protein Ice Cream Light
A nyári desszertek királya fehérjés változatban: Protein Ice Cream Light

2020 május 23 2 perc olvasás

Ugye Te is úgy gondolod, hogy a fagyi nem túl diétás, sem a bikininek, sem a kockás hasnak nem áll jól. Mutatunk egy alternatívát, amit ebben az időszakban is be tudsz illeszteni az étrendedbe, ráadásul extra proteinnel támogatja a szálkás izmok, karcsú vonalak megtartását.
Tovább
leggyakoribb kérdések diétáról fogyásról
Táplálkozási szakértőnk válaszol: a leggyakoribb kérdések a diétáról

2020 május 20 3 perc olvasás

Melyik a legjobb fogyókúrás diéta? Valóban hatásosak a gyors fogyást ígérő módszerek? Mit kell figyelni az élelmiszerek címkéjén? A Scitec táplálkozási szakértői megadják a választ a legkeresettebb fogyókúrás kérdésekre.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!