Tömegnövelés okosan II. - A kiegészítők

Cikksorozatunk első részében ismertettük a tömegnövelés alapösszefüggését illetve a makrotápanyag-bevitellel kapcsolatos tudnivalókat. Ha az elegendő fehérje-, szénhidrát- és kalória-bevitel megvan, át lehet gondolni, milyen egyéb hatóanyaggal szeretnénk (illetve van anyagilag lehetőségünk) megtámogatni izomgyarapodásunkat. Az összetettebb tömegnövelők (mint például a Jumbo Hardcore és a MyoMax Hardcore) a szükséges makrotápanyagokon kívül már tartalmaznak egyéb hatóanyagokat is. Egy tömegnövelő komplexitását (és egyben hatásosságát) a következő hozzáadott összetevőkkel érdemes fokozni: kreatin, HMB, béta-alanin, elágazó láncú aminosavak (BCAA), glutamin, arginin (NO-fokozó). Középhaladó szinten már mindenképpen érdemes ilyen komplex tömegnövelőket alkalmazni vagy a felsoroltakat külön kiegészítőként szedni. Bár az említett hatóanyagokat igazából nem lehet „túladagolni”, már csak költséghatékonysági szempontból is érdemes figyelni az átfedő mennyiségekre.

Érdemes pár szót szólnunk a kreatinról, ami talán a legalaposabban kutatott és a gyakorlatban is leginkább bizonyított, nem doppinglistás teljesítményfokozó hatóanyag. A kreatin egy nitrogéntartalmú szerves sav, amely megtalálható a gerinces élőlényekben. A testben fellelhető kreatin körülbelül 95%-a a vázizomzatban található. Segít minden sejt, de elsődlegesen az izomsejtek, energiaellátásában, azáltal, hogy fokozza az adenozin-trifoszfát (ATP) képződést, amely sejtszintű energia-tartalékként szolgál, többek között az izom-összehúzódásokhoz. A kreatin napi 3 g-os dózisban tudományosan igazoltan fokozza a teljesítményt a sorozatos, rövid ideig tartó robbanékony erőkifejtésekkel járó, nagy intenzitású gyakorlatok végzésénél, mint amilyen például a súlyzós edzés vagy az intervallum kardió edzés.

Bár tömegnövelés alatt kisebb az esélye annak, hogy valamelyik vitaminból, ásványi anyagból vagy esszenciális zsírsavból a kelleténél kevesebb jusson a szervezetünkbe, mint mondjuk szálkásítás során, mindenképpen érdemes egy multivitamin/ásványi anyag/esszenciális zsírsav (EFA) készítményt beépíteni étrend-kiegészítő programunkba.

Tömegnöveléshez alapszinten a multivitamin/ásványi anyag/EFA + tömegnövelő kombinációt ajánljuk, amihez még hozzájöhet egy tejsavófehérje formula, ha nem tudjuk, vagy nem akarjuk pusztán szilárd táplálékból (és a tömegnövelőből) biztosítani a szükséges fehérjebevitelt.

Ami a tömegnövelőt illeti, a rendelkezésünkre álló költségvetés alapján választhatunk egyszerűbb vagy összetettebb termékek között. Ha az egyszerűbb mellett döntünk, érdemes lehet megfontolni a beruházást kreatinra és (anyagi lehetőségeink függvényében) a többi felsorolt kiegészítőre.

Már középhaladó szintet és némi plusz kiadást jelent az edzés előtti formulák és energizálók használata. Ezek a termékek nagy népszerűségnek örvendenek, mivel hatásuk azonnal érezhető az edzéseken. Ezen termékek központi eleme az arginin, ami a nitrogén-oxid (NO) előanyaga. Az arginin mellett egyes termékek tartalmaznak koffeint, kreatint, béta-alanint, glutamint, BCAA-t, karnitint, tirozint, és még számos hatóanyagot. Itt alapvetően azt kell eldönteni, hogy szeretnénk-e stimulánsokkal felturbózni az edzésünket, vagy sem. A legkomplexszebb stimuláns-hatású formulánk a Big Bang. Az edzés előtti formulák hatóanyagai közül több magában is beszerezhető.



Scitec Nutrition témájú írások

Hogyan éld túl a céges karácsonyi bulit elhivatott sportolóként?
Hogyan éld túl a céges karácsonyi bulit elhivatott sportolóként?

2019 december 05 2 perc olvasás

December a meghitt családi ünnepek, karácsony előtti vásárlási hajrá és a céges bulik időszaka. Az év közbeni közös kihívások, rengeteg munka és együtt megélt nehézségek után, jó néha kiengedni a gőzt és a sikeres pillanatokra emlékezve zárni az évet. Azonban a mértéktelen alkoholfogyasztás és a bőséges vacsora nem éppen diéta és alakbarát. Adunk néhány tippet, mire érdemes odafigyelned, hogy ne vesszen kárba a fejlődésedbe fektetett munka és közben jól is érezd magad.
Tovább
Tömegnövelés okosan III. - Az edzésterv
Tömegnövelés okosan III. - Az edzésterv

2019 november 30 3 perc olvasás

Ha az elsődleges célunk az izomtömegünk növelése, az edzéstervünk alapját az összetett, szabadsúlyos gyakorlatok kell, hogy adják. Ebben viszonylag nagy az egyetértés a szakemberek között. Az ismertetésre kerülő edzésterv egy jó kiindulópont, amit később variálhatunk, ha már kitapasztaltuk, milyen gyakorlatokra, sorozat- és ismétlésszámokra valamint milyen edzésbeosztásra reagálunk a legjobban.
Tovább
A bottle of Scitec Vitamin D3 in a snowy landscape
D-vitamin szedése az őszi-téli időszakban: edzés, csakis egészségesen!

2019 november 22 2 perc olvasás

A dolgozó ember reggel még sötétben megy be az irodába és este mikor hazamegy ismét sötét van, ezáltal rögtön kevés természetes fény éri. Azok a sportolók, akik teremben edzenek, versenyeznek, kevés időt töltenek a szabadtéren fokozottan kitettek a D-vitamin hiánynak.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!