d-vitamin szedése

A statisztikai adatok szerint a magyar lakosság nagy része D-vitamin hiányos. A téli időszakban a nappalok egyre rövidebbek, változik a napsugárzás ereje, ideje és minősége. A dolgozó ember reggel még sötétben megy be az irodába és este mikor hazamegy ismét sötét van, ezáltal rögtön kevés természetes fény éri. Azok a sportolók, akik teremben edzenek, versenyeznek, kevés időt töltenek a szabadtéren fokozottan kitettek a D-vitamin hiánynak.

Mi a D-vitamin és milyen hatásai vannak?

D-vitamin adagolása: reggel vagy este, télen vagy nyáron?

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, mely elsősorban a kálciumháztartásban, ezáltal a csontok egészségének megőrzésében játszik kiemelt szerepet. Kutatások igazolják, hogy ezen túl számos funkciót tölt be a D-vitamin és a sportolók életében több izomfunkcióval, teljesítménnyel kapcsolatos folyamatban kulcsfontosságú szerepet játszik.

A legújabb kutatások szerint a D-vitamin szerepet játszhat az izom növekedésében is, mert a D-vitamin elősegíti a kalcium beáramlását az izmokba, segítve a fehérjeszintézis folyamatát. Több tanulmány igazolta, hogy a D-vitamin szintje összefüggésben van az ideg-izom kapcsolat funkciójával, a szabad tesztoszteronszint mennyiségével, a sérülések megelőzésével és az abból való felépüléssel, az izomrostméret növekedésével és bizonyos légzőszervi megbetegedésekkel. A D-vitamin erősíti az immunrendszer állapotát is, ami a hideg időszakban különösen fontos, hiszen ekkor a leggyakoribbak a megfázásos időszakok, vírusos fertőzések.

Bizonyos adatok arra utalnak, hogy a D-vitamin hiánya / alacsony szintje alacsonyabb izomerővel, gyenge fizikai funkcióval, izomzavarral és gyenge, a környezeti hatásoknak kevésbé ellenálló csontrendszerrel és immunrendszerrel jár.

D-vitamin tartalmú ételek

d-vitamin napi adag

D-vitamin valamennyi élelmiszerünkben megtalálható. Kizárólag élelmiszerekkel azonban a téli időszakban a napi ajánlott mennyiség nem fedezhető a kutatások adatai alapján. Nagyobb mennyiségben a tojássárgája, a máj, olajos halak tartalmazzák, illetve a D-vitaminnal dúsított funkcionális élelmiszerek. D2 formája növényi eredetű forrásokból, D3 formája állati eredetű forrásokból vehető fel. Tanulmányokkal igazolt, hogy a D3 forma hatékonyabban emeli meg a szérum aktív D-vitamin szintjét.

D-vitamin napi adag

A korábbi magyar ajánlások 200 nemzetközi egység D-vitamint ajánlottak, de ma ez a dózis elavult és az új ajánlások szerint a korábbi D-vitamin szükséglet többszörösét, 600-800 nemzetközi egységnyit kell szedni a hiánytünetek megelőzésére, illetve, hogy a D-vitamin kifejthesse élettanilag pozitív hatásait.

Ez az érték azonban egyénileg változhat, életkörülményektől, nemtől, kortól függően.

Lássuk, mikor kell szedni, és pontosan kinek mennyit?

D-vitamin szedése: reggel vagy este?

A D-vitamin adagolása akkor a leghatékonyabb, ha azt a legtáplálóbb étkezéssel visszük be a szervezetbe.

Általánosan elmondható, hogy reggel sokaknak nincs étvágya, délben pedig ideje – ezért sajnos akkor viszik be a legtöbb kalóriát, amikor már nem kellene: este.

Tehát a D-vitamin adagolása mindenkinél máskor a leghatékonyabb, jobb esetben ebéd időben, rosszabb esetben este, ritka esetben pedig reggel.

A sportolók és testépítők körében a legtáplálóbb étkezés az edzés után kell hogy legyen, így a D-vitamint is akkor érdemes beszedni – nem számít, hogy az reggel van vagy este.

Nyáron vagy télen?

A tél adja magát, hiszen keveset vagyunk kint a szabad ég alatt, és rendszerint akkor sem ér minket napsugárzás, tehát tavaszra a legtöbb ember D-vitamin hiányossá válik.

Azonban kevesen tudják, de ez az állapot a mai modern világban nyáron sem tűnik el, hiszen ahogy korábban említettük, a dolgozó ember reggel szinte még sötétben megy be az irodába, majd este sötétben megy haza.

d-vitamin nyáron télen

Ez a sportolóknál még nagyobb probléma, hiszen nekik sokkal nagyobb a D-vitamin szükségletük – így akik teremben edzenek, versenyeznek, vagy csak egyszerűen kevés időt töltenek a szabadtéren, fokozottan ki vannak téve a D-vitamin hiánynak.

Amennyiben ez rád is vonatkozik, érdemes lehet nyáron is pótolni a D-vitamint.

D-vitamin szedése idős korban

Mivel segít a kalcium felszívódásában, így a csontritkulás elkerülésében is fontos szerepe van.

Idős korban sajnos a bőr napfénnyel való érintkezése már nem termel elegendő D-vitamint, ezért célszerű pótolni.

A korábban említett tanulmányszerint míg 70 éves kor alatt körülbelül 600 nemzetközi egység D-vitamint kell szedni, addig 70 éves kor felett ez a szám minimum 33%-kal magasabb, tehát a napi D-vitamin adag 800 nemzetközi egység.

A vitamin és az edzés

Eredményesen, mindent beleadva edzeni erős immunrendszerrel, megfelelő regenerációval, erős izom-és csontrendszerrel lehet. Ne bízd a véletlenre és ne tedd ki magad a D-vitamin hiányból adódó súlyos egészségügyi és sportteljesítményre ható negatív következményeknek. Legyél tudatos és válassz minőségi, megbízható értrend-kiegészítőt.

A Scitec Nutrition Vitamin D3 Forte 2500 nemzetközi egység D3 vitamint tartalmaz. Tehát bőven benne van a napi ajánlott mennyiség, a hatékony és aktív D3 vitamin formában. Csak napi egy kapszula az egészséged érdekében ebéd közben egy pohár vízzel.

d-vitamin szedése idős korban

Ugye Te is szeretnél egészségesen, teljes erővel edzeni télen is?



Blog témájú írások

Tóth Dániel IFBB Pro Team Scitec
Tóth Dániel IFBB Pro Team Scitec tag karedzésének összeállítása

2020 július 10 1 perc olvasás

Tovább
Scitec Nutrition Carni-X, Carni Complex
Az ezerarcú hatóanyag - az L-karnitin!

2020 július 10 2 perc olvasás

A karnitin szó hallatán mindenkinek a zsírégetés jut eszébe. Ez nem meglepő, hiszen a sportolók évtizedek óta előszeretettel alkalmazzák ezt a méltán népszerű hatóanyagot szálkásítási periódusaik során. A karnitin azonban ettől jelentősebb, sokoldalúbb, élettani hatása jóval túlmutat a zsírégetésen.
Tovább
Formába hozó stack
Formába hozó stack

2020 július 08 2 perc olvasás

Ha szeretnél formába lendülni, zsírt égetni, esetleg sovány izomtömeget növelni, akkor a körültekintően kialakított étrend mellett a megfelelő táplálékkiegészítő kombináció is létfontosságú.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!