A BCAA aminosavak

A BCAA a szervezet egyik legfontosabb aminosav-kombinációja.

A legtöbb aminosavról elmondható, hogy a szervezet a hormonok és enzimek felépítéséhez használja őket, azonban a BCAA más.

Főleg a test szövetei, szervei és az izomzat felépítéséhez használja a testünk.

Tudj meg mindent a BCAA-ról ebben a cikkben:

  • mi az a BCAA?
  • mire jó?
  • hatása, mellékhatásai
  • szedése
  • milyen formában kapható?

Mi az a BCAA?

A BCAA az egyik legfontosabb aminosav.

Az aminosavakról nemrég írtunk bővebben, ahol kifejtjük mire jók, mi az aminosavak szerepe és hatása, hogyan szedhetőek, stb.

A BCAA jelentése egy mozaikszó, a “branch chained amino acids” rövidítése, magyarul “elágazó láncú aminosavak”.

Három aminosavat foglal magában, amelyek:

  • izoleucin
  • leucin
  • valin.

Mi az a BCAA, és mire jó?

Esszenciális aminosav, tehát a szervezet nem képes maga szintetizálni, ezért külső forrásból kell pótolni – vagyis táplálkozásból.

A testünkben jelenlévő esszenciális aminosav-állomány közel ⅓-át teszi ki, ezért hihetetlenül fontos a megfelelő mennyiség megléte, mert bizony le tud csökkenni a mennyisége.

Az izomzatban kisebb arányban, mintegy 14-18%-ban található meg, de így is pótolhatatlan az izomnövekedéshez és izommegtartáshoz.

A legnagyobb mennyiségű aminosav az izomzatban a glutamin, amiről szintén nemrég írtunk egy nagyon átfogó, részletes cikket. Ez az a 2 aminosav, amit a testépítőknek és sportolóknak szinte kötelező pótolni – a táplálkozáson kívül akár táplálékkiegészítőkkel is.

De vajon miért ennyire fontosak ezek a termékek, mire jók az aminosavak?

BCAA hatása – mire jó?

Az aminosavak a fehérje építőkövei, a fehérjék pedig az izomzaté.

Nem minden aminosavnak van nagy szerepe az izmoknál, de ahogy korábban említettük, a BCAA az egyik legfontosabb tápanyag az izomépítéshez és az izomlebontás megakadályozásához, tehát erőteljes anabolikus és antikatabolikus hatása van.

Az izmok nem csak építőanyagként, de energiaforrásként is képesek felhasználni a glikogénraktárak kiürülése után.

Emellett általánosságban elmondható róluk, hogy segítik a tápanyagok behatolását a sejtekbe, illetve segítik a bőr, a csontok és az izomzat újraépülését is.

Érdemes rájuk egyként tekinteni, mert fokozzák egymás hatását: 1-2-1 arányban alkotják a BCAA-t.

A leucinnak szerepe van a tesztoszteron szinten tartásában, kitágítja az izmok energiafelhasználási képességét, de a zsírfelhalmozódást is gátolja. Leginkább a tejsavóban, a tojásfehérjében és a halban található meg, de a különböző hüvelyesekben, barna rizsben, teljes kiőrlésű gabonában is megtalálható.

BCAA hatása és mellékhatásai

Az izoleucin a bőr, csontok és izomzat regenerálódásában játszik hatalmas szerepet, illetve a növekedési hormon termelést is növeli. A halban és a tengeri algában, a tojásban és a sovány húsokban található meg legnagyobb mennyiségben.

A valin csökkenti az izomvesztést, illetve elősegíti az immunrendszer megfelelő működését. Legfőképpen a túróban, sajtban, szárnyasokban, gombákban és a halakban található meg.

Fontos megemlíteni még, hogy a BCAA csökkenti a fáradtságot és az álmosságot, eközben pedig növeli a szellemi frissességet.

Ha szeretnél még jobban belemerülni az aminosavak világába és szeretnéd megismerni az egyik legjobb aminosav termékünket, akkor olvasd el az Amino Charge-ról szóló cikket.

BCAA mellékhatásai

Általánosságban elmondható, hogy a BCAA-nak és a fehérje fogyasztásnak nincs semmiféle mellékhatása.

A 20-30 gramm napi BCAA bevitel nem jár semmilyen egészségügyi kockázattal, de amennyiben veseműködési elégtelenséggel, vagy más egészségügyi problémával küzdesz, mindenképp konzultálj egy orvossal, hogy mekkora mennyiségben szabad fehérjét és aminosavakat fogyasztanod.

BCAA szedése

A szervezetünk fokozott stressz hatására nehezen tud csak aminosavakhoz jutni. Ilyen stressz például egy sérülés, műtét – de a fokozott fizikai megterhelés is, mint például az edzés.

Ekkor érdemes táplálékkiegészítőkkel pótolni a megfelelő mennyiséget.

Erre a BCAA Xpress terméket ajánljuk, amely egy könnyű és ízletes módja a BCAA bevitelnek – és több kiszerelésben is meg tudod vásárolni.

A BCAA szedése, mikor kell?

A BCAA általában por, vagy tablettaként van a polcokon, de BCAA italként is beszerezhető.

Ha pedig megvásároltad, jön a következő kérdés:

Mikor érdemes szedni?

A legjobb időpont a BCAA szedésére edzés után van közvetlenül, ekkor ugyanis minél hamarabb el kell indítani az izmok regenerációját.

Érdemes fehérje készítménnyel fogyasztani, például a népszerű Whey Protein Professional-lal, mert a fehérjékben megtalálható az összes esszenciális aminosav. Így a BCAA-t semmiképpen sem a fehérje helyett, inkább mellette érdemes fogyasztani. Tehát a legjobb kombó egy tejsavó fehérje készítmény, extra BCAA-val és glutaminnal.

Edzés előtt és alatt is indokolt lehet a BCAA fogyasztása, hiszen a hosszúra nyúlt edzések közben a szervezetben elfogynak az energiaraktárak, de ezt a BCAA könnyen megakadályozza.

Közvetlenül felkelés után vagy lefekvés előtt is szedhető, hiszen este elláthatjuk a szervezetet tápanyaggal a hosszú alvással töltött órákra, reggel pedig a kiürült raktárakat pótolhatjuk vele gyorsan és hatékonyan.

Összegzés

Az aminosavak a fehérje alkotói, a fehérje pedig a szervezetünk legnagyobb arányban jelen lévő szárazanyaga. Csak vízből van több belőle a testünkben.

A BCAA az esszenciális aminosavak között is kiemelten fontos a sportolóknak, hiszen rengeteget segít az izomépítésben, vagy éppen az izomvesztés elkerülésében.

Érdemes táplálékkiegészítőkkel is bevinni a szilárd táplálkozások mellett, a legjobb, ha egy tejsavó fehérje készítmény mellé szedjük glutamin társaságában.

Amennyiben szeretnél egy erre a célra tökéletesen megfelelő és megbízható készítményt: a Scitecnél kapható az egyik legjobb komplex megoldás, amely BCAA-t és glutamint is tartalmaz, ez pedig a BCAA + Glutamine Xpress.



Scitec Nutrition témájú írások

Pörgesd fel edzéseid, és legyen legendás a teljesítményed!
Pörgesd fel edzéseid, és legyen legendás a teljesítményed!

2020 február 06 1 perc olvasás

Jól jönne valami, ami segít átlendülni holtpontokon? A mi tippünk: a Hot Blood 3.0, egy legendás edzés előtti formula, amiben bevált és népszerű hatóanyagok optimális kombinációja található, hogy intenzívebbé, eredményesebbé és nem utolsó sorban élvezetesebbé tehesd az edzéseidet!
Tovább
A V-alak titka – Ryan John-Baptiste hátedzése
A V-alak titka – Ryan John-Baptiste hátedzése

2020 február 01 4 perc olvasás

A Men’s Physique kategóriában a hát az egyik legfontosabb izomcsoportnak tekinthető, hiszen az egyik póz (a kettőből) csak a hátról szól (tekintve, hogy a fenék / combok takarva vannak). Fontos tehát a látványos V-alak, keskeny derékkal, fejlett latissimussal, definiált rombuszizommal és trapézizommal. Ryan összesen hét gyakorlatot végez hátra, ebből kettőt szuperszettben.
Tovább
láb edzés
Lábedzés kimaxolva: A gyakorlatoktól a komplett edzéstervig

2020 január 29 5 perc olvasás

A lábizom a test legnagyobb izomzata – ezért a méretéhez méltó edzéstervre és edzésgyakorlatokra van szüksége a maximális fejlődéshez.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!