Scitec Nutrition Carni-X, Carni Complex

A karnitin szerepe a zsírégetés folyamatában kutatásilag igazolt[1]. A karnitin ugyanis az a molekula, ami a mozgás során felszabaduló zsírsavakat a sejtek mitokondriumába* szállítja, ahol az elég és energia keletkezik belőle.

Vizsgáljuk most meg közelebbről ezt az ezerarcú molekulát!

A karnitin előfordulása

Az l-karnitin a természetben is előforduló aminosav származék, amit szervezetünk is képes előállítani, lizinből és metioninból. Legnagyobb l-karnitin raktáraink az izmaikban találhatók (beleértve a szívet is) és elenyésző mennyiségben van csak jelen a vérben és a májban.

Saját karnitin termelésünkön kívül, kisebb mennyiségekhez táplálék formájában is hozzájuthatunk. Főbb karnitin forrásaink a hús és halfélék. Az állati források mellett, a növények meglehetősen kevés karnitint tartalmaznak, éppen ezért a vegetáriánusok vagy kevés húst fogyasztó emberek a hiánytünetek elkerülése érdekében célszerű ha étrend-kiegészítő segítségével pótolják az l-karnitint.
Ennek okán nem meglepő az a tény, hogy a tudósok az l-karnitint "feltételesen esszenciális" tápanyagnak rangsorolták be.[5]

A karnitin formái

A karnitinnek több formája is létezik. Legnépszerűbb és egyben legkutatottabb manapság kétségtelenül az L-karnitin L-tartarát és az acetil-L-karnitin. Bár ez a két típus egy családba tartozik, felépítésük eltérő, ezáltal különböző élettani hatásokkal rendelkeznek.

Az L-karnitin L-tartarát egy rendkívül gyorsan felszívódó karnitin típus, és leginkább sport- és edzésteljesítményre gyakorolt pozitív hatásai miatt alkalmazzák előszeretettel, ugyanis:

  • Támogatja az edzés utáni regenerációt[2]
  • Csökkenti az izomfájdalmak mértékét[3]
  • Növelheti az izmok oxigénellátását[4], ezáltal fokozhatja a teljesítményt
  • Fokozza az izmok vérellátását, ezáltal javul az izmok tápanyagfelvétele és csökken a fáradtságérzet[6]

Scitec Nutrition Carni Complex

Az acetyl l-karnitin egy nagyszerű biológiai hasznosulással rendelkező karnitin típus, amely számos pozitív egészségügyi hatással bír.
Többek között:

  • Segíthet megakadályozni a kognitív hanyatlást és az Alzheimer-kórt[10]
  • Segíthet a depresszió elleni harcban[7;8]
  • Növeli a sperma mobilitását[9]
  • Javíthatja a memóriát és a különböző okokból származó mentális fáradtságot[11;12;13]
  • Csökkentheti a vérnyomást és a szívbetegséggel összefüggő gyulladásos folyamatokat[14]

Termékpalettánkon mindkét karnitin típus megtalálható,többek között a Mega Carni-X és a Hyper Carnitine személyében. Akik viszont egyidejűleg szeretnék élvezni mindkét karnitin típus áldásos hatását, azoknak a Carni Complex nevű formulánkat javasoljuk elsősorban. Mindhárom formula kapszulás kiszerelésben kapható, így adagolásuk és alkalmazásuk pontos, egyszerű és gyors.

Mennyi karnitint célszerű alkalmazni?

A tanulmányok, az egyes L-karnitin típusokat illetően eltérő adagolást javasolnak.[14]

L-karnitin L-tartarát esetében: 1000-3000mg/nap
Acetyl-l-karnitin esetében: napi 600-2500mg/nap

Mikor célszerű alkalmazni?

Ez leginkább a céloktól függ. 
Zsírégetés: Edzés előtt 30 perccel 1000-3000mg.
Az edzésteljesítmény és a regeneráció elősegítéséhez: Edzés előtt és után 1000-1000mg - Még jobb hatást érhetünk el, ha egyszerű szénhidráttal kombináljuk.
Pozitív egészségügyi hatás: Napi 600-2500mg, 2-3 részre elosztva a nap folyamán.

Biztonságos-e az l-karnitin?

A karnitin teljesen biztonságos kiegészítő. Józan mértékű, az előírásnak megfelelő használat mellett hosszú távon is minden további nélkül szedhető. A karnitin nagyszerűen kombinálható szinte bármilyen étrend-kiegészítővel.
Stimulánsmentes, így magas vérnyomás esetén is bátran alkalmazható.


Forrás:
[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18646596/
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12930169/
[3] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8858401/
[4][ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18545197/
[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2756917/
[6] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25289711/
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795963/
[8][https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5795963/
[9] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17392136/
[10] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2201653/
[11] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7813389/
[12] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17658628/
[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6427993/
[14] [5] Peeling, P., Binnie, M. J., Goods, P. S., Sim, M., & Burke, L. M. (2018). Evidence-based supplements for the enhancement of athletic performance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 28, 178-187.

Szómagyarázat:
Mitokondrium: A sejtekben található, az energia előállításában és annak elraktározásában szerepet játszó sejtszervecske.



Blog témájú írások

Tóth Dániel IFBB Pro Team Scitec
Tóth Dániel IFBB Pro Team Scitec tag karedzésének összeállítása

2020 július 10 1 perc olvasás

Tovább
Formába hozó stack
Formába hozó stack

2020 július 08 2 perc olvasás

Ha szeretnél formába lendülni, zsírt égetni, esetleg sovány izomtömeget növelni, akkor a körültekintően kialakított étrend mellett a megfelelő táplálékkiegészítő kombináció is létfontosságú.
Tovább
barna rizs fehér rizs
Egy mítosz bukása: barna rizs vagy fehér rizs?

2020 július 06 3 perc olvasás

A testépítő illetve fitness étrendben a barna rizs egyfajta kultikus státusszal bír. A barna rizs felsőbbrendűségét általában még azok is elismerik, akik kényelmi okokból többnyire fehér rizst fogyasztanak a csirkemell mellé. De valóban ez a helyzet?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!