Vitaminokkal és ásványi anyagokkal a jobb teljesítményért! - Célkeresztben a magnézium és a folsav

Rendszeresen sportolóként már tapasztalhattad, hogy a nagy fizikai terhelés következtében jelentős mértékben megnő a szervezeted vitamin- és ásványi anyag-szükséglete. Ha nem fordítasz kellő figyelmet ezeknek a mikrotápanyagoknak a pótlására, a következő tünetekkel találkozhatsz:

  • fizikai és mentális fáradtság,
  • ingerlékenység,
  • fejfájás,
  • izomgörcsök,
  • izomfájdalom,
  • esetleg nem megfelelő szívritmus.

Semmiképp sem kell elkeseredni, mert van megoldás a problémára! Bizonyos vitaminok és ásványi anyagok nem csak a létezésünk nélkülözhetetlen alapfeltételei, de jelentős mértékben befolyásolhatják sportteljesítményünket, és regenerációnkra is hatással vannak.

Nézzünk meg közelebbről két, ebből a szempontból kiemelten fontos mikrotápanyagot, a magnéziumot és a folsavat.

Magnézium

A magnézium több, mint 300 enzim működésében játszik nélkülözhetetlen szerepet.

Testünk magnézium-tartalma 20-30 gramm, aminek mintegy 60%-a csontokban, 40%-a sejten belül, és kb. 1%-a az extracellularis térben található meg. Az extracellularis tér nem más, mint egy folyadéktér, amin keresztül sejtjeink a külvilággal érintkeznek. (Kivétel a bőr és a léghólyagok).
Kiemelkedő szerepet tölt be többek között az ideg- és izomműködésben, a csontok és fogak egészségének megőrzésében, a makrotápanyagok anyagcseréjében, a fáradtság és a stressz mérséklésében, és az elektrolit-egyensúly fenntartásában.

Az ajánlott napi szükséglet 300-350 mg. [1]

A sportolók magnéziumszükséglete a megnövekedett izommunka és az anyagcsere-folyamatok miatt magasabb.

Erő-, gyorserő sportágakban a magnéziumszükséglet 500-600 mg, állóképességi sportok esetében pedig 400-600 mg/nap. [2]

Természetes magnéziumforrások közé tartoznak a zöldleveles növények, tökmag, mandula, dió és például a búzakorpa. Azaz bizonyos zöldségek fogyasztása hozzájárul a magnézium-szükséglet kielégítéséhez.

A felmérések szerint ennek ellenére a nyugati társadalom jellemzően magnéziumhiányban szenved.

Magyarán, ha hajnalban arra eszmélsz, hogy a telefonod helyett a lábgörcs ébreszt, erősen gyanakodhatsz arra, hogy magnéziumhiányban szenvedsz.

Folsav

A magnézium mellett a megfelelő folsavbevitel is elengedhetetlen az esztétikus és egészségesen megformált test eléréhez. A folsav egy vízben oldódó vitamin, a B-vitamin család tagja. Legtöbben, csak "magzatvédő vitaminként" ismerik, hiszen nélkülözhetetlen szerepet tölt be a magzat egészséges fejlődésében, azonban pótlása, kiegészítő formában történő fogyasztása nem csak várandós anyák számára fontos, hiszen számos biológiai és kémiai folyamatban játszik nélkülözhetetlen szerepet.
Többek között az aminosav- és a nukleinsav-anyagcserében, a fehér- és vörösvérsejtek képzésében, a vérlemezkék szintézisében, és a gyomor- és bélrendszer egészségének fenntartásában.

Természetes folsavforrások közé tartoznak a máj, vese, leveles zöldségek, hüvelyesek, mogyoró és a sörélesztő. Érdemes azonban vigyázni, mert főzés hatására az élelmiszerek folsav-tartalmának jelentős része elvész.

Miért hasznos?

A superfood a mikrotápanyagokban gazdag élelmiszerforrások elnevezése. Ezek mind tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, mint például a magnézium, kalcium vagy éppen a folsav.

Igen, igen - ez mind szép és jó, gondolhatod most magadban, de miért érdemes az edzés körüli időpontokban extra folsavat és magnéziumot szedni?

Edzés során a sportolók akár tízszer gyorsabban használják fel az energiát (ATP), vagyis nekik tízszer gyorsabb pótlásra van szükségük.

A magnézium nélkülözhetetlen az ATP-szinté­zisben, ugyanis az ATP az emberi szervezet­ben akkor stabil, ha magnéziumhoz van kötve. Ellenkező esetben lebomlik, ezáltal energiahiányt okoz.

A folsav érdeme sem kisebb az energia előállításában, ugyanis az ATP-szintézis során olyan enzimekre is szükség van, amelyek folsav nélkül nem működnek.

Miben találod?

Számos Scitec Gym termék tartalmaz extraként superfood hatóanyagokat, mint a magnézium és a folsav. Ezeket plusz (+) -jellel jelöltük termékeinken.

  • WheyBro+ Zero - Laktóz- és hozzáadott cukormentes tejsavófehérje-koncentrátum és -izolátum, minőségi összetevőkkel
  • PlantBro+ Zero - Tisztán növényi, vegán fehérjepor Stevia-val ízesítve
  • ENERGY BOOST+ - Edzés előtti teljesítményfokozó italpor természetes koffeinnel és zöld teával
  • Gainer Complex+ - Magas minőségű, izomtömeg-növekedést támogató fehérje- és szénhidrátkomplex emésztőenzimekkel

Mi mindent beletettünk, a többi már rajtad áll.

Forrás:
[1] Tihanyi András - Teljesítményfokozó sporttáplálkozás, 88. oldal - Magnézium
[2] Tihanyi András - Teljesítményfokozó sporttáplálkozás, 88. oldal - Magnézium



Scitec Gym témájú írások

Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók
Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók

2020 január 21 2 perc olvasás

Nagyon sokan ott bukják el a kihívásokat az életmódváltással kapcsolatban, hogy nem tudnak lemondani a desszertekről, és az édes ízekről. Éppen ezért hoztunk nektek két olyan receptet, amit lelkiismeret furdalás nélkül beilleszthettek az újévi életmódváltó programotokba, és közben bűntudat nélkül élvezhetitek az édes ízeket.
Tovább
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!

2020 január 14 3 perc olvasás

Az új év kezdetével valósággal megrohamozzák az edzőtermeket az "életmódváltók", azzal a reménnyel, hogy végre-valahára lefogynak, vagy éppen felpakolnak magukra néhány kilogramm izomtömeget. Sokszor órákat töltenek a kardiógépek és a kézi súlyzók rendületlen nyúzásával, azonban az eredmények nem, vagy nem olyan formában jönnek, ahogy azt elképzelték. Lendületük gyorsan el is száll, akár a heti két lábedzés története...
Tovább
Koffein edzés előtt - Amikor a jóból is megárt a sok!
Koffein edzés előtt - Amikor a jóból is megárt a sok!

2020 január 08 2 perc olvasás

A koffeint, pontosabban az azt tartalmazó növényeket, kivonatokat az emberiség már évezredek óta alkalmazza ébersége és teljesítménye fokozása érdekében. Ez a jelenség a mai napig megmaradt, csak modernebb köntösbe bújtatva. Mindennapi rutinunk részét képezik azok a rituálék, amelyek során koffeintartalmú ételt vagy italt fogyasztunk.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!