Mikrokkal a maximumért - Avagy utazás a mikrotápanyagok világába

Az vagy, amit megeszel! Táplálkozásunk ugyanis alapjaiban határozza meg szervezetünk működését, teljesítőképességét.

Amikor táplálkozásról beszélünk, legtöbben csak a makrotápanyagokra, vagyis fehérjékre, zsírokra és szénhidrátokra gondolnak, és elfeledkeznek azokról az apró molekulákról, kémiai elemekről, amelyek mint egy karmester összehangolják, irányítják szervezetünk működését: a mikrotápanyagokról.
A mikrotápanyagok, vagyis a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek a makrotápanyagokkal ellentétben nem szolgáltatnak energiát, de kulcsszerepet töltenek be szervezetünk anyagcsere-folyamataiban, az enzimek működésében, és egyáltalán testünk felépítésében. Egyes mikrotápanyagok ezen felül még antioxidáns-szerepet is betöltenek.

Tudtad, hogy a vitaminoknak két fajtája van?
a) zsírban oldódó vitaminok: A, D, E, K
b) vízben oldódó vitaminok: C, folsav, biotin, pantoténsav és a B-vitamin család

Az ásványi anyagok és a nyomelemek a kémia óráról lehetnek ismerősök számodra.

Tudom, ezt olvasva egyből kivert a víz, de ne aggódj, most nem kell dolgozatot írnod belőlük. Azért azt jó, ha megjegyzed, hogy működésünk szempontjából ezek a legfontosabbak: Kalcium, Magnézium, Cink, Réz, Vas, Kálium, Nátrium, Jód, Szelén, Fluor, Foszfor, Mangán, Kén és a Bór. Szervezetünk ásványi anyag készletének körülbelül a felét a Kalcium, negyedét a Foszfor alkotja, a fennmaradó részen a többi ásványi anyag osztozik.

A mikrotápanyagok elsődleges forrásait mindennapi táplálékaink jelentik (legfőképp a zöldségek, gyümölcsök, állati belsőségek és gabonafélék), azonban az elérhető tápanyagok minősége és napjaink étkezési normái szinte lehetetlenné teszik azt, hogy fedezni tudjuk vitamin és ásványi anyag, nyomelem igényünket.

Helyzetünket tovább nehezítik az olyan speciális körülmények, mint a stressz, a különböző étrendek és a rendszeres testedzés.

Gondoltad volna, hogy például az erősportágakban, mint amilyen a súlyzós edzés is, a magnéziumszükséglet majdnem a duplájára emelkedik? Durva, nem? A legtöbb srác jobban görcsöl a magnéziumhiánytól, mint az iskolások a matek dogától…

A helytelen étkezési normáknak köszönhetően pedig egyre gyakoribb a jóléti társadalmakban az úgynevezett "minőségi éhezés". Minőségi éhezésről akkor beszélünk, amikor mennyiségileg, kalória-bevitel szempontjából elegendő élelmet fogyasztunk (sőt jellemzően túl sokat is), azonban ennek ellenére nem fedezzük szervezetünk mikrotápanyag-igényét. Ez hosszútávon hiánybetegségek kialakulásához vezethet.

A mikrotápanyag-hiány tünetei függenek a hiány mértékétől, illetve attól, hogy melyik vitaminból, ásványianyagból és/vagy nyomelemből viszünk be a kelleténél kevesebbet.

Nagy általánosságban:

  • fáradékonyság, enerváltság,
  • rossz közérzet,
  • és legyengült immunrendszer jellemző.

Szélsőséges esetekben akár végzetes kimenetelű is lehet a mikrotápanyag-hiány. Gondoljunk a C-vitamin hiány esetében a skorbutra, vagy a D-vitamin hiányánál fellépő angolkórra.

A cikk végéhez érve remélem Neked is átjött, miért kellene szoros barátságot kötnöd a mikrotápanyagokkal, kiemelt figyelmet fordítva az edzés körüli időpontokra!. Étrendünk vitaminokkal és ásványianyagokkal, nyomelemekkel, superfood-okkal történő kiegészítése ugyanis hozzájárul a hiányállapotok elkerüléséhez és szervezetünk optimális működésének fenntartásához.

Ha fehérjét juttatsz a szervezetedbe edzés után, akkor elősegíted az izomtömeged növelését és fenntartását. Ha a regenerációra és a teljesítményre maximális hangsúlyt szeretnél fektetni, gondoskodnod kell a megfelelő mikrotápanyag-bevitelről is. Ezért raktunk fehérje-formuláinkba plusz (+) hatóanyagként folsavat, magnéziumot és egy jó adag VitaVeggie-t, ami egy valódi antioxidáns- és mikrotápanyag-bomba. Nem beszélünk zöldségeket, fogyaszd őket rendszeresen!



Scitec Gym témájú írások

Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!
Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!

2020 február 16 2 perc olvasás

Célorientált sportolóként valószínűleg nagy hangsúlyt fektetsz a hétköznapjaid során a tudatosságra. Azaz precíz vagy a táplálkozásodat illetően és terv szerint végzed az edzéseidet. Mi a helyzet a környezeteddel? Ezzel kapcsolatban is tudatos vagy?
Tovább
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!

2020 február 11 2 perc olvasás

Az emberek többsége az elmúlt években leginkább etikai vagy környezetvédelmi okokból választotta a vegán étrendet, életmódot. Az utóbbi időben azonban számos sportoló, élsportoló tért át növényi alapú táplálkozásra azzal a nem titkolt szándékkal, hogy növeljék teljesítményüket és a maximumot tudják kihozni a regenerációjukból.
Tovább
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!

2020 február 09 2 perc olvasás

Nyakunkon a Valentin nap. Mivel is lephetnéd meg edzésfanatikus párodat, ha nem a közös edzés élményével?! Szeretnénk segítségetekre lenni az edzésterv összeállításában, így hoztunk Nektek néhány nagyszerű, szabad testsúlyos, akár otthon is elvégezhető páros gyakorlatot.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!