Koffein edzés előtt - Amikor a jóból is megárt a sok!

A koffeint, pontosabban az azt tartalmazó növényeket, kivonatokat az emberiség már évezredek óta alkalmazza ébersége és teljesítménye fokozása érdekében.

Ez a jelenség a mai napig megmaradt, csak modernebb köntösbe bújtatva. Mindennapi rutinunk részét képezik azok a rituálék, amelyek során koffeintartalmú ételt vagy italt fogyasztunk.

De mi is az a koffein, és mire jó?

A koffein, vagy más néven 1,3,7.trimetil-xantin a világon legszélesebb körben elterjedt élénkítő hatású vegyület.

Népszerűségét elsősorban élénkítő, energiaszint-fokozó és teljesítményjavító tulajdonságának köszönheti. Emellett vízhajtó és anyagcsere-serkentő hatással is rendelkezik. Túladagolása viszont ingerlékenységet, émelygést, remegést és álmatlanságot okozhat.

Ha nem megy este az elalvás, érdemes elgondolkoznod, hogy nem fogyasztottál-e aznap túl sok koffeint. Számos étel és ital tartalmaz jelentős mennyiséget, amit a nap folyamán észrevétlenül vihetsz be, ha nem figyelsz. Nézzünk meg ezek közül néhányat(100ml/mg):

  • Coca-Cola: 13.5 mg
  • Tejcsokoládé: 20 mg
  • Étcsokoládé: 60 mg
  • Kávé (espresso): 50-175 mg
  • Kávé (hosszú): 40-80 mg
  • Tea: 15-20 mg
  • Energiaitalok: 25-80 mg
  • Csokoládés tej: 20-30 mg

Reggel és ebéd után egy-két csésze kávé, napközben néhány doboz kóla vagy energiaital, és máris azon kapod magad, hogy a sokezredik báránykát számolod este az ágyban… Pláne akkor, ha még edzés előtt is legurítottál egy combosabb adagot valamilyen koffeintartalmú italból.

Mi a szerepe edzésnél?

A sportolók, edzőterembe járók többsége is előszeretettel alkalmazza a koffeint, pontosabban az azokat tartalmazó étrend-kiegészítőket, úgynevezett edzés előtti formulákat teljesítményük növelése, éberségük és koncentrációjuk fokozása érdekében.

Egészen biztosan hallottál már róluk, sőt jó eséllyel próbáltál már akár többfélét is, ugyanis ez az egyik legnépszerűbb étrend-kiegészítő kategória manapság. Az edzés előtti formulák koffeintartalma meglehetősen széles skálán mozog, a koffeinmentestől, egészen akár 500mg/adagig.

Egyet azonban szögezzünk le: a több nem mindig jelent feltétlen jobbat is. Csakúgy, mint az edzésben, az órákig tartó, céltalan "edzés" inkább gátol, mintsem támogatja a fejlődést.

Ez a koffein esetében hatványozottan igaz. A nagy mértékű koffeinfogyasztás hosszú távon inkább hátráltat, mintsem támogat céljaid elérésében.

Érdemes tehát körültekintően és megfontoltan edzés előtti formulát választani (csakúgy, mint edzőtársat), és nem az alapján bekategorizálni egy terméket, hogy mennyi koffeint tartalmaz.

A koffein nem az egyetlen hatóanyag, mely fokozhatja teljesítményünket. Ilyenek még a tirozin, citrulin, arginin, betain, glutamin és az esszenciális aminosavak (EAA).

Essential Aminos & Caffeine - az arany középút!

A Scitec Gym egyik legújabb edzés előtti / közbeni formulája mind a 9 esszenciális aminosavat, glutamint, tirozint és citrulint is tartalmaz, ráadásul a koffeindózissal sincs elszállva!

Mivel koffeintartalma nem több egy csészényi presszókávénál, késő délutáni vagy esti edzés előtt is alkalmazható - nem pörget túl -, viszont kellő mértékben fokozza az energiaszintet és a teljesítményt, illetve támogatja a regenerációt is.

Az Essential Aminos & Caffeine edzés előtti / közbeni formula koffeinnel nemcsak felpörget, hanem valódi edzőtárshoz méltón motivál és támogat a céljaid elérésében.

Este pedig édes lesz a pihenés, és nem kell többé rettegned a bárányok véget nem érő seregétől sem. 😉



Scitec Gym témájú írások

Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók
Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók

2020 január 21 2 perc olvasás

Nagyon sokan ott bukják el a kihívásokat az életmódváltással kapcsolatban, hogy nem tudnak lemondani a desszertekről, és az édes ízekről. Éppen ezért hoztunk nektek két olyan receptet, amit lelkiismeret furdalás nélkül beilleszthettek az újévi életmódváltó programotokba, és közben bűntudat nélkül élvezhetitek az édes ízeket.
Tovább
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!

2020 január 14 3 perc olvasás

Az új év kezdetével valósággal megrohamozzák az edzőtermeket az "életmódváltók", azzal a reménnyel, hogy végre-valahára lefogynak, vagy éppen felpakolnak magukra néhány kilogramm izomtömeget. Sokszor órákat töltenek a kardiógépek és a kézi súlyzók rendületlen nyúzásával, azonban az eredmények nem, vagy nem olyan formában jönnek, ahogy azt elképzelték. Lendületük gyorsan el is száll, akár a heti két lábedzés története...
Tovább
Hogyan éld túl a januári tömeget a teremben?
Hogyan éld túl a januári tömeget a teremben?

2020 január 06 2 perc olvasás

Most, hogy sikeresen kipihentük az elmúlt év és a szilveszteri buli fáradalmait, jól lakva, bejgliből alaposan "betöltve" eshetünk neki ismét a súlyoknak. - Már, ha szerencsénk lesz, és odaférünk hozzájuk! Hagyatkozz inkább 3 egyszerű praktikánkra, amivel könnyedén átvészelheted az újévi forgatagot!
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!