Ismerd meg a zöldségekben lakozó erőt! - Az organikus zöldségkeverékek forradalma

Egy jó edzés sose rossz. Egy kemény, kimerítő edzés a haverokkal még jobb.

Minél hosszabb és keményebb edzést nyomtok le a srácokkal, annál nagyobb oxidatív stressznek teszitek ki magatokat, és annál több szabadgyök szabadul fel a szervezetekben.

Ez teljesen természetes folyamat, hiszen edzés hatására a szervezet oxigén-felvétele jelentős mértékben megnő, az anyagcsere magasabb sebességre kapcsol, ami több szabadgyök kibocsátását vonja maga után.

A szabadgyökök roppant érdekes, "többarcú" molekulák. Bizonyos mennyiségben a létezésünk, védelmi rendszerünk nélkülözhetetlen katonái, ha viszont a számuk kórosan megemelkedik, már nem csak a szervezetünkbe jutott kórokozókra jelentenek fenyegetést, hanem szervezetünk ép sejtjeire is.

Ezek alapján, már nem lepődsz meg, ha azt mondom, hogy a kórosan magas szabadgyökszám nem az egészség és a hosszú élet titka. A kapcsolódó kutatások szerint a túlzott oxidatív stressz, amely a szabadgyök - antioxidáns egyensúly megborulása során alakul ki [1], számos betegség, krónikus elváltozás kialakulásával hozható szoros összefüggésbe.[2]

A teljesség igénye nélkül:

  • rákos elváltozások (tüdő, prosztata, mell, vastagbél stb.),
  • cukorbetegség,
  • szív- és érrendszeri megbetegedések,
  • vagy a fokozott öregedés.

Jogosan merülhet fel ezek után benned a kérdés: akkor most az edzéstől súlyos beteg leszek?

Neem, ettől nem kell tartanod, hiszen a rendszeres testedzés inkább hozzátesz, mintsem elvesz az egészségi állapotodhoz.

Azonban érdemes nagyobb hangsúlyt fektetned az antioxidáns-beviteledre, hogy kivédhesd a szabadgyökök egészségkárosító hatását. Ez abban az esetben is kiemelten fontos lenne, ha épp nem mozognál, nem sportolnál semmit, hiszen a szabadgyökök számos környezeti behatásra is létrejöhetnek, mint például az UV- vagy a röntgen-sugárzás, az aktív és passzív dohányzás, az alkohol és a túlzott telített zsírsav-fogyasztás, légszennyezés, illetve az ivóvízben, élelmiszerekben jelenlévő vegyszerek, kemikáliák is mind okai lehetnek a szabadgyökök fokozott képződésének.
Szervezetünk maga is termel antioxidánsokat, ezeket endogén antioxidánsnak nevezzük. Ezek az anyagok általában koenzimek, enzimek és egyéb kéntartalmú vegyületek. Azonban ahhoz, hogy szervezetünk ezeket az anyagokat zavartalanul elő tudja állítani, külső forrásból kell számára biztosítanunk bizonyos ásványi anyagokat, mint például a cinket, mangánt és szelént.

A külsőleg, táplálékból és/vagy táplálék-kiegészítőből bevitt antioxidánsokat exogén antioxidánsoknak nevezzük. Ebbe a kategóriába tartoznak bizonyos zöldségek, gyümölcsök, fűszernövények és vitaminok is (például az A-, C-, E-vitaminok).

Az egyes anyagok, ételek antioxidáns-hatását, tartalmát az úgynevezett ORAC-érték mutatja meg. A napi javasolt ORAC-bevitel életmód függvényében 5000 és 10 000 egység között mozog.
Ezzel szemben egy átlagos nyugati étrend csak napi 1 500–2 000 ORAC-egységet biztosít.

A nyugati étrend jellemzően magas cukortartalmú, finomított, fehérlisztes gabonákban és feldolgozott élelmiszerekben gazdag, azonban zöldségekben és gyümölcsökben szegény táplálkozási forma. Antioxidáns-bevitel esetén fontos a komplexitás, hiszen az egyes antioxidáns anyagok kombinációja nagyobb védelmet nyújt, mint az egyes tápanyagok önmagukban.

Használd ki a zöldségekben rejlő erőt és támogasd meg velük a fejlődésedet!

Tudtad, hogy minden ScitecGym fehérje a kiemelkedő fehérje tartalom mellett VitaVeggie fagyasztva szárított zöldségkészítményt is tartalmaz?
A VitaVeggie egy kíméletes, fagyasztó-szárító eljárással készült különlegesen magas antioxidáns- kapacitású zöldségkoncentrátum.
Nem kedveled a zöldségek ízét? - egy feketepont! Azonban megnyugtatunk, a zöldségek íze nem érezhető a fehérjékben, viszont a magas antioxidáns- és mikrotápanyag-tartalmuk a hasznodra fog válni. ;)

 

Forrás
[1] Halliwell-Gutteridge: Free Radicals in Biology and Medicine, Clarendon Press, London
[2] Matsuo M. and T. Kaneko. 2000. The chemistry of reactiveoxygen specieses and related free radicals. In: Free Radicals in Exercise and Aging, RadákZs. (ed.), Human Kinetics, Chapter 1. pp.1-34.



Scitec Gym témájú írások

Two strong men doing biceps curls with free weights in the gym
A bicepsz a lélek tükre: bicepszgyakorlatok helyesen

2019 november 13 2 perc olvasás

Bár relatív kis izomcsoportról beszélünk, mégis számos nagyszerű gyakorlat létezik az edzésére. Ilyen – a teljesség igénye nélkül – a kalapács bicepsz, a váltott karú karhajlítás, a bicepsz állva kétkezes rúddal, a bicepsz állva francia rúddal stb. Utóbbit vizsgáljuk meg egy kicsit közelebbről, és nézzük meg, hogyan is kellene kivitelezni HELYESEN ezt az amúgy nem túl bonyolult gyakorlatot.
Tovább
A balanced and healthy breakfast consisting of milk, fruits, muesli and honey
Hozd ki a tejsavófehérjédből a maximumot – időzíts úgy, mint a profik!

2019 november 12 3 perc olvasás

Nagyon nem mindegy, hogy a nap folyamán mikor és milyen fehérjeforrásokra alapozzuk a tápanyagbevitelünket. Más fehérjeforrást célszerű választani edzés után és mást például lefekvés előtt. Ezért nem létezik igazából „mindenható”, tökéletes fehérjeforrás.
Tovább
Different sources of protein such as meat, salmin, nuts and eggs laid out
A fehérje kalandos útja az izmaidig, avagy tudj meg mindent a fehérje emésztéséről

2019 november 07 2 perc olvasás

Milyen módon és kalandos úton érnek el ezek a táplálékok az izmaidhoz vagy egyéb más szöveteidhez, sejtjeidhez?

Járjunk utána, és tegyük tisztába ezeket a dolgokat, hiszen, ha hosszútávú, fenntartható eredményt szeretnél elérni, nem árt, ha tisztában vagy szervezeted működésével.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.