Different sources of protein such as meat, salmin, nuts and eggs laid out

Fehérjék nélkül nincs élet. Nélkülük képtelenek lennénk fejlődni, regenerálódni és egyáltalán létezni. Reméljük, hogy ezekkel az információkkal már olyannyira tisztában vagy, mint a lakcímeddel, vagy hogy mennyi az egy ismétléses maximumod a kedvenc gyakorlatodban.

Főbb fehérjeforrásaink – mint ahogy azt már a korábbi cikkeinkben is leírtuk – a húsfélék, halak, tojás, egyes tejtermékek és hüvelyesek, illetve a proteinporok.

Gondolkoztál már azon, hogy mi történik a roston sült csirkemellel vagy a kedvenc csokis ízű fehérjeporoddal miután elfogyasztottad?

Milyen módon és kalandos úton érnek el ezek a táplálékok az izmaidhoz vagy egyéb más szöveteidhez, sejtjeidhez?

Járjunk utána, és tegyük tisztába ezeket a dolgokat, hiszen, ha hosszútávú, fenntartható eredményt szeretnél elérni, nem árt, ha tisztában vagy szervezeted működésével.

Vágjunk is bele!

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás. Pontosítanánk! Az vagy, amit meg is emésztesz.

Az emésztés nem más, mint a szilárd vagy folyékony állapotban felvett táplálék átalakítása a szervezet sejtjei által felszívható és felhasználható anyagokká.

Nézzük meg az emésztés, azon belül is a fehérje emésztésének folyamatát lépésről lépésre!

Ne aggódj, nem fogunk unalmas és érthetetlen információkkal terhelni. Ezúttal is pont annyit szeretnénk adni, amennyire szükséged van – se többet, se kevesebbet.

1. Az ember szervezetében az emésztés a szájüregben kezdődik, ahol a fogak által szétzúzott táplálék nyállal keveredik. Emlékezz csak vissza! Ezért mondogatta gyerekkorodban mindig a nagyi, hogy rágd meg alaposan az ételt, mielőtt lenyeled!

2. Miután lenyelted a megrágott ételt, a falat a gyomorba kerül, ahol a fehérjében lévő peptidkötések hasítását a gyomornedv úgynevezett pepszinje (fehérjebontó enzime) veszi kezelésbe.

(Az aminosavak úgynevezett peptidkötésekkel kapcsolódnak egymáshoz. Ezt úgy képzeld el, mint egy láncban a láncszemeket.)

3. Ezután a már előemésztett fehérje a vékonybélbe jut, ahol a hasnyálmirigy által termelt váladék, a hasnyál is beszáll a buliba. Ebben többféle fehérjebontó enzim is megtalálható, mint a tripszin, kimotripszin és a peptidázok.

4. Az emésztési folyamatban a fehérje peptidek aminosavakra bomlanak. Ezek után a vékonybél bélhámsejtjeiben megkezdődik az aminosavak felszívódása.

5. A vékonybélből felszívódott aminosavak bekerülnek a vérkeringésbe, és meg sem állnak egészen a sejtekig.

Az emésztés folyamatának leírásában többször is találkozhattál az „aminosav” kifejezéssel.

Ez természetesen nem véletlen, hiszen az aminosavak a fehérjék alkotóelemei.

Több mint 150 aminosavat ismerünk, azonban az élő szervezetben csupán 22 fehérjeépítő aminosav található.

A 22 fehérjeépítő aminosavat 3 csoportba szoktuk besorolni:

1. Esszenciális aminosavak: Ezeket az aminosavakat szervezetünk nem képes előállítani, ezért bevitelükről mi magunknak kell gondoskodnunk étel vagy étrend-kiegészítők segítségével.

2. Félig vagy feltételesen esszenciális aminosavak: Bizonyos körülmények között, mint a sportolás, tartós stressz vagy egyes betegségek esetén szervezetünk nem tud, vagy nem elegendőt tud belőlük előállítani.

3. Nem esszenciális aminosavak: Ezeket az aminosavakat szervezetünk maga is képes előállítani, így pótlásukról a legtöbb esetben nem kell gondoskodni.

Az esszenciális aminosavakkal, illetve néhány feltételesen esszenciális aminosavval a jövőben közelebbről is megismerkedünk.

Nem is volt olyan vészes, ugye? Na, irány edzeni, a súlyok már várnak rád!



Scitec Gym témájú írások

Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók
Enni vagy nem enni, ez itt a kérdés - Diétás nassolnivalók

2020 január 21 2 perc olvasás

Nagyon sokan ott bukják el a kihívásokat az életmódváltással kapcsolatban, hogy nem tudnak lemondani a desszertekről, és az édes ízekről. Éppen ezért hoztunk nektek két olyan receptet, amit lelkiismeret furdalás nélkül beilleszthettek az újévi életmódváltó programotokba, és közben bűntudat nélkül élvezhetitek az édes ízeket.
Tovább
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!
Mindenképp újévkor váltanál életmódot? – Eláruljuk, hogyan érdemes!

2020 január 14 3 perc olvasás

Az új év kezdetével valósággal megrohamozzák az edzőtermeket az "életmódváltók", azzal a reménnyel, hogy végre-valahára lefogynak, vagy éppen felpakolnak magukra néhány kilogramm izomtömeget. Sokszor órákat töltenek a kardiógépek és a kézi súlyzók rendületlen nyúzásával, azonban az eredmények nem, vagy nem olyan formában jönnek, ahogy azt elképzelték. Lendületük gyorsan el is száll, akár a heti két lábedzés története...
Tovább
Koffein edzés előtt - Amikor a jóból is megárt a sok!
Koffein edzés előtt - Amikor a jóból is megárt a sok!

2020 január 08 2 perc olvasás

A koffeint, pontosabban az azt tartalmazó növényeket, kivonatokat az emberiség már évezredek óta alkalmazza ébersége és teljesítménye fokozása érdekében. Ez a jelenség a mai napig megmaradt, csak modernebb köntösbe bújtatva. Mindennapi rutinunk részét képezik azok a rituálék, amelyek során koffeintartalmú ételt vagy italt fogyasztunk.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!