Different sources of protein such as meat, salmin, nuts and eggs laid out

Fehérjék nélkül nincs élet. Nélkülük képtelenek lennénk fejlődni, regenerálódni és egyáltalán létezni. Reméljük, hogy ezekkel az információkkal már olyannyira tisztában vagy, mint a lakcímeddel, vagy hogy mennyi az egy ismétléses maximumod a kedvenc gyakorlatodban.

Főbb fehérjeforrásaink – mint ahogy azt már a korábbi cikkeinkben is leírtuk – a húsfélék, halak, tojás, egyes tejtermékek és hüvelyesek, illetve a proteinporok.

Gondolkoztál már azon, hogy mi történik a roston sült csirkemellel vagy a kedvenc csokis ízű fehérjeporoddal miután elfogyasztottad?

Milyen módon és kalandos úton érnek el ezek a táplálékok az izmaidhoz vagy egyéb más szöveteidhez, sejtjeidhez?

Járjunk utána, és tegyük tisztába ezeket a dolgokat, hiszen, ha hosszútávú, fenntartható eredményt szeretnél elérni, nem árt, ha tisztában vagy szervezeted működésével.

Vágjunk is bele!

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás. Pontosítanánk! Az vagy, amit meg is emésztesz.

Az emésztés nem más, mint a szilárd vagy folyékony állapotban felvett táplálék átalakítása a szervezet sejtjei által felszívható és felhasználható anyagokká.

Nézzük meg az emésztés, azon belül is a fehérje emésztésének folyamatát lépésről lépésre!

Ne aggódj, nem fogunk unalmas és érthetetlen információkkal terhelni. Ezúttal is pont annyit szeretnénk adni, amennyire szükséged van – se többet, se kevesebbet.

1. Az ember szervezetében az emésztés a szájüregben kezdődik, ahol a fogak által szétzúzott táplálék nyállal keveredik. Emlékezz csak vissza! Ezért mondogatta gyerekkorodban mindig a nagyi, hogy rágd meg alaposan az ételt, mielőtt lenyeled!

2. Miután lenyelted a megrágott ételt, a falat a gyomorba kerül, ahol a fehérjében lévő peptidkötések hasítását a gyomornedv úgynevezett pepszinje (fehérjebontó enzime) veszi kezelésbe.

(Az aminosavak úgynevezett peptidkötésekkel kapcsolódnak egymáshoz. Ezt úgy képzeld el, mint egy láncban a láncszemeket.)

3. Ezután a már előemésztett fehérje a vékonybélbe jut, ahol a hasnyálmirigy által termelt váladék, a hasnyál is beszáll a buliba. Ebben többféle fehérjebontó enzim is megtalálható, mint a tripszin, kimotripszin és a peptidázok.

4. Az emésztési folyamatban a fehérje peptidek aminosavakra bomlanak. Ezek után a vékonybél bélhámsejtjeiben megkezdődik az aminosavak felszívódása.

5. A vékonybélből felszívódott aminosavak bekerülnek a vérkeringésbe, és meg sem állnak egészen a sejtekig.

Az emésztés folyamatának leírásában többször is találkozhattál az „aminosav” kifejezéssel.

Ez természetesen nem véletlen, hiszen az aminosavak a fehérjék alkotóelemei.

Több mint 150 aminosavat ismerünk, azonban az élő szervezetben csupán 22 fehérjeépítő aminosav található.

A 22 fehérjeépítő aminosavat 3 csoportba szoktuk besorolni:

1. Esszenciális aminosavak: Ezeket az aminosavakat szervezetünk nem képes előállítani, ezért bevitelükről mi magunknak kell gondoskodnunk étel vagy étrend-kiegészítők segítségével.

2. Félig vagy feltételesen esszenciális aminosavak: Bizonyos körülmények között, mint a sportolás, tartós stressz vagy egyes betegségek esetén szervezetünk nem tud, vagy nem elegendőt tud belőlük előállítani.

3. Nem esszenciális aminosavak: Ezeket az aminosavakat szervezetünk maga is képes előállítani, így pótlásukról a legtöbb esetben nem kell gondoskodni.

Az esszenciális aminosavakkal, illetve néhány feltételesen esszenciális aminosavval a jövőben közelebbről is megismerkedünk.

Nem is volt olyan vészes, ugye? Na, irány edzeni, a súlyok már várnak rád!



Scitec Gym témájú írások

Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!
Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!

2020 február 16 2 perc olvasás

Célorientált sportolóként valószínűleg nagy hangsúlyt fektetsz a hétköznapjaid során a tudatosságra. Azaz precíz vagy a táplálkozásodat illetően és terv szerint végzed az edzéseidet. Mi a helyzet a környezeteddel? Ezzel kapcsolatban is tudatos vagy?
Tovább
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!

2020 február 11 2 perc olvasás

Az emberek többsége az elmúlt években leginkább etikai vagy környezetvédelmi okokból választotta a vegán étrendet, életmódot. Az utóbbi időben azonban számos sportoló, élsportoló tért át növényi alapú táplálkozásra azzal a nem titkolt szándékkal, hogy növeljék teljesítményüket és a maximumot tudják kihozni a regenerációjukból.
Tovább
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!

2020 február 09 2 perc olvasás

Nyakunkon a Valentin nap. Mivel is lephetnéd meg edzésfanatikus párodat, ha nem a közös edzés élményével?! Szeretnénk segítségetekre lenni az edzésterv összeállításában, így hoztunk Nektek néhány nagyszerű, szabad testsúlyos, akár otthon is elvégezhető páros gyakorlatot.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!