Fehérje kalauz - avagy miről ismerszik meg a minőségi fehérje

Az étrend-kiegészítők piaca napjainkra rendkívül szélessé vált. Gyakorlatilag naponta több száz új termék jelenik meg, így nem könnyű a termékek között eligazodni, és kiválasztani azokat, amikre valóban szükségünk van a céljaink eléréséhez.

Az étrend-kiegészítők világában kétségtelenül a fehérjék örvendenek a legnagyobb népszerűségnek.

Ebben nincs is semmi meglepő, hiszen bármilyen sportágat is űzzünk, a MINŐSÉGI fehérjebevitel kulcsfontossággal bír. - Na jó, talán a sakkozók esetében nem annyira fontos, bár kitudja!?

De mitől számít MINŐSÉGINEK egy fehérje? Gondolkoztál már rajta?

Szép a doboza? - A küllem szerintünk is fontos, de egy kis közhellyel élve, az érték belülről fakad.

Az, hogy valami szép, még nem jelent automatikusan garanciát arra, hogy minőségi is.

Tudod, ez olyan, mint a napokig el nem mosott shaker. Első ránézésre nincs vele probléma, de amikor lecsavarod a tetejét…még bele gondolni is szörnyű.

Jogosan merül fel benned a kérdés, hogy akkor mi alapján célszerű fehérjét választani?

Ne aggódj! Az következő néhány sorban körbejárjuk a témát, és adunk néhány tuti tippet, hogy pontosan mit is érdemes figyelned a fehérje címkéjén feltüntetett információkból.

  • Tartalmazzon magas biológiai értékű fehérjét! A biológiai érték azt mutatja meg, hogy milyen százalékban tudja a szervezet megemészteni és hasznosítani az adott fehérjeforrást, amennyiben a tojásfehérjét 100-nak vesszük. Minél magasabb a biológiai értéke egy fehérjének, annál jobban és nagyobb mértékben hasznosítható a szervezet számára. A tejsavófehérjének van a legmagasabb (BV 96%) biológiai értékük.
  • Legyen teljes értékű a termékben lévő fehérjeforrás. Fontos, hogy tartalmazza az összes esszenciális aminosavat a termék, ilyenek az állati eredetű fehérjék. Ha növényi eredetű fehérjét választunk, akkor fontos, hogy az az aminosav, ami hiányzik az adott növényi fehérjéből, az legyen hozzáadott aminosavként a termékben, vagy legyen olyan más növényi fehérjeforrással kombinálva, ami teljes értékűvé teszi az adott kombinációban.
  • Figyeld, hogy az általad kiválasztott termék a koncentrátum mellett tejsavó izolátum típusú fehérjét is tartalmazzon! Ez azért nagyon fontos, mert a koncentrátumokban kevesebb, az izolátumokban magasabb arányban található a fehérje. A koncentrátumokban általában magasabb a természetes szénhidrátforrás, és magasabb arányban vannak a zsírok is, mint az izolátumokban. Általánosságban elmondható, hogy az izolátumok jobb minőségűek, mint a koncentrátumok, azonban épp emiatt az áruk is magasabb.
  • Egy adagjában minél nagyobb arányban tartalmazzon fehérjét. Mivel csak kevesen rajonganak a natúr, semleges ízekért, ezért a gyártók különböző (általában édes) ízekben kínálják a termékeiket, sőt a jobb oldódás és nagyobb élvezeti faktor érdekében egyéb adalékanyagokat is alkalmaznak a termékek előállítása során. - Ha sok adalékanyagot tartalmaz egy fehérje, kevesebb fehérjét tud tartalmazni arányaiban. Kerüld azokat a gyártókat, akik a kiváló íz mellett közel 100%-os fehérjetartalmat ígérnek! - Ez így kivitelezhetetlen. Részesítsd előnyben azokat a fehérjéket, amik kevés adalékanyagot tartalmaznak, ellenben magas fehérjetartalommal bírnak. Adagonként, 23-25 gramm fehérje már nagyszerű értéknek számít!
  • Összetevők listája: Ami az összetevők között az első helyen áll, abból van a legtöbb a termékben. Egy minőségi fehérjénél kiemelten fontos, hogy a fehérjeforrás legyen az összetevők listájának felsorolásában a legelső. Ha ez mégsem így van, akkor vagy nem fehérjét tartasz a kezedben, vagy teljesen más fogalma van a gyártónak a minőségi fehérje fogalmáról. Ne hagyd magad átverni!
  • A gyártó rendelkezzen a szükséges alapvető minősítésekkel. Ez a minimum. Ha ezen felül még egyéb minősítésekkel is rendelkezik, az plusz pozitívum a gyártó mellett.
    ISO 9001, ISO 22000, GMP, IFS tanúsítvány, HACCP rendszer. - Ezek manapság alapnak számítanak. Nevesebb, a minőséget szem előtt tartó gyártók többsége a termékeit külsős laborvizsgálatoknak is aláveti.
  • Ne tartalmazzon sportolói szempontból nem kiemelt fontosságú aminosavakat. Bizonyos aminosavakat azért tesz bele a gyártó a termékekbe, hogy emelje az össz. fehérjetartalmat. Ilyenkor a tápérték adatoknál kiírt fehérje mennyiségét nem csak az adott fehérjeforrás teszi ki, hanem akár a sportolói szempontból nem kiemelten fontos aminosavak is.
    Ilyen aminosav például a glicin vagy a treonin, míg a leucin vagy a glutamin kiemelkedő fontosságú, úgynevezett sportcentrikus aminosavak kategóriájába sorolandó. - Utóbbiakról a későbbiekben még fogunk szót ejteni.
  • Teszteld le saját magad a legnagyobb márkák kiválasztott termékeit, vásárolj mintatasakot!
    Nézd meg milyen az íze, állaga, hogyan oldódik. Ezek nagyon fontos tényezők, mivel gyakran, rutinszerűen fogod fogyasztani.

Bízunk benne, hogy ezzel a rövid gyorstalpalóval a segítségedre lehettünk, és ezentúl könnyebben eligazodsz majd a fehérjék olykor zavarosnak tűnő világában.

Reméljük, hogy átjött a lényeg. - Minőségben nem érdemes kompromisszumokat kötni, hiszen érdemi fejlődést kizárólag megbízható és minőségi alapanyagok segítségével lehet elérni!

Ez körülbelül annyira biztos, mint hogy a hétfő a nemzetközi mellnap!

Na, irány a terem!



Scitec Gym témájú írások

Two strong men doing biceps curls with free weights in the gym
A bicepsz a lélek tükre: bicepszgyakorlatok helyesen

2019 november 13 2 perc olvasás

Bár relatív kis izomcsoportról beszélünk, mégis számos nagyszerű gyakorlat létezik az edzésére. Ilyen – a teljesség igénye nélkül – a kalapács bicepsz, a váltott karú karhajlítás, a bicepsz állva kétkezes rúddal, a bicepsz állva francia rúddal stb. Utóbbit vizsgáljuk meg egy kicsit közelebbről, és nézzük meg, hogyan is kellene kivitelezni HELYESEN ezt az amúgy nem túl bonyolult gyakorlatot.
Tovább
A balanced and healthy breakfast consisting of milk, fruits, muesli and honey
Hozd ki a tejsavófehérjédből a maximumot – időzíts úgy, mint a profik!

2019 november 12 3 perc olvasás

Nagyon nem mindegy, hogy a nap folyamán mikor és milyen fehérjeforrásokra alapozzuk a tápanyagbevitelünket. Más fehérjeforrást célszerű választani edzés után és mást például lefekvés előtt. Ezért nem létezik igazából „mindenható”, tökéletes fehérjeforrás.
Tovább
Different sources of protein such as meat, salmin, nuts and eggs laid out
A fehérje kalandos útja az izmaidig, avagy tudj meg mindent a fehérje emésztéséről

2019 november 07 2 perc olvasás

Milyen módon és kalandos úton érnek el ezek a táplálékok az izmaidhoz vagy egyéb más szöveteidhez, sejtjeidhez?

Járjunk utána, és tegyük tisztába ezeket a dolgokat, hiszen, ha hosszútávú, fenntartható eredményt szeretnél elérni, nem árt, ha tisztában vagy szervezeted működésével.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.