A balanced and healthy breakfast consisting of milk, fruits, muesli and honey

Az elmúlt néhány cikkben kiveséztük a fehérjék minőségének fontosságát, illetve azt, hogy mennyi fehérjét célszerű fogyasztanunk céljaink eléréséhez.

Most egy újabb fontos témát szeretnénk körbejárni, nevezetesen a fehérjék időzítését.

Igen, jól olvastad, ugyanis nagyon nem mindegy, hogy a nap folyamán mikor és milyen fehérjeforrásokra alapozzuk a tápanyagbevitelünket.

Más fehérjeforrást célszerű választani edzés után és mást például lefekvés előtt. Ezért nem létezik igazából „mindenható”, tökéletes fehérjeforrás.

Az egyes fehérjeforrások különböznek, eltérő tulajdonságokkal bírnak egymástól. Csakúgy, mint mondjuk te és az edzőtársad. Te combosabb vagy guggolásban, ő viszont húzódzkodásban verhetetlen.

Fehérjék esetében ez a különbség leginkább az eltérő biológiai értékben, felszívódási sebességben és a különböző hasznosulási jellemzőkben nyilvánul meg.

Na, de nézzük egy kicsit konkrétabban!

Vizsgáljuk meg közelebbről a legnépszerűbb fehérjeforrást, vagyis a tejsavófehérjét.

A tejsavófehérje a tejfehérje két fő frakciójának egyike a kazein mellett. A tejfehérje ugyanis egy összetett fehérje, ami két teljesen eltérő tulajdonsággal rendelkező fehérjeforrást tartalmaz a kazein és a tejsavófehérje formájában. Gyors felszívódás, könnyű emészthetőség és kimagasló biológiai érték jellemzi, ami ideális fehérjeforrássá teszi azokra az időpontokra, amikor kulcsfontosságú a mihamarabbi tápanyagbevitel.

Ez a két időpont a reggeli és az edzés utáni.

Ha belegondolsz, teljesen logikus.

Éjszaka 6-8 órán keresztül aludtál, (ha csak nem születtél éjszakai bagolynak) pihented ki az aznap fáradalmait. Nem ettél, maximum csak némi folyadékot vettél magadhoz. Így amikor reggel felkelsz, szervezetedben „katabolikus” folyamatok vannak túlnyomó részben. Ilyenkor a szervezet lebontja a szöveteket. Igen, azokat a nehezen megszerzett izomszöveteket is, amikért annyit güriztél a teremben. Mondanunk sem kell, hogy ez egy nem kívánatos állapot.

Ahhoz, hogy szervezeted leállítsa a lebontó folyamatokat, és átkapcsoljon „anti-katabolikus” üzemmódba, minél hamarabb minőségi tápanyaghoz kell juttatnod a sejtjeidet. És itt jön képbe egy gyors felszívódású és könnyen emészthető fehérje, mint amilyen a tejsavó is.

Scitec Gym reggeli tuti tipp:

Adj a fehérjédhez extra zab- vagy rizspelyhet, esetleg némi gyümölcsöt és/vagy olajos magvat. Így egy teljes értékű, minőségi reggelit kaphatsz.

A másik, és talán még fontosabb időpont az edzés utáni.

Az ellenállásos edzés köztudottan a legjobb izomfejlesztő edzésmódszer. Abban az esetben, ha izmainknak megadjuk a fejlődéshez szükséges ingert, valamint a megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyagot.

Az ellenállásos edzés során az izomrostokban apró, úgynevezett „mikrosérülések” keletkeznek. Ahhoz, hogy a szervezet kellőképpen tudja kezelni a „sérüléseket” és tökéletesen tudjon regenerálódni, illetve adaptálódni, kulcsfontosságú, hogy edzés után minél gyorsabban megkapja a szükséges mennyiségű építőanyagot, vagyis fehérjét.

Scitec Gym edzés utáni tuti tipp:

Ha megterhelő, intenzív és/vagy hosszantartó edzés van a hátad mögött, érdemes lehet kedvenc fehérjéd mellé szénhidrátforrás gyanánt 1-2 banánt, esetleg néhány szelet puffasztott rizst vagy müzli szeletet is elmajszolni - ezzel is támogatva a regenerációs folyamatokat és az elhasznált energiaraktárak újratöltését.

Plusz egy érv a tejsavó mellett:

A tejsavó gazdag leucinban, ami egy olyan speciális aminosav, amely közvetlenül képes serkenteni az izmok növekedéséért felelős sejteket.

(Az aminosavak a fehérjék alkotóelemei. A későbbiekben részletesen is beszélünk majd róluk.)

Kiváló választás lehet tejsavófehérje gyanánt a Scitec WheyBRO+ Zero, ami praktikus kiszerelésének köszönhetően könnyen szállítható, illetve egyszerűen elkészíthető – csak vizet kell hozzáadni, és kész is van. Egyszerűbb, mint a fekvőtámasz.

A nap további szakaszaiban érdemes a lassabb, elnyújtottabb felszívódású fehérjeforrásokra alapozni a fehérjebevitelt, mint amilyenek a húsfélék, tojás, vagy épp a túró és a sajt. Ezek a források elkészítési módszer, ételtársítás és mennyiség függvényében akár 3-8 órás emésztési idővel is rendelkezhetnek. Így lassú, azonban egyenletes, folyamatos tápanyag ellátást biztosítanak az izmaid számára.

Ezek alapján bátran kijelenthetjük, hogy fejlődés szempontjából a tejsavófehérje az egyik legjobb barátod.

Szép dolog a barátság, azonban edzeni nem fog helyetted!

Szóval Tiéd a pálya! Irány a terem!



Scitec Gym témájú írások

Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!
Légy tudatos - védd a természetet, óvd a környezetet!

2020 február 16 2 perc olvasás

Célorientált sportolóként valószínűleg nagy hangsúlyt fektetsz a hétköznapjaid során a tudatosságra. Azaz precíz vagy a táplálkozásodat illetően és terv szerint végzed az edzéseidet. Mi a helyzet a környezeteddel? Ezzel kapcsolatban is tudatos vagy?
Tovább
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!
Hozd ki magadból a maximumot a növények erejével!

2020 február 11 2 perc olvasás

Az emberek többsége az elmúlt években leginkább etikai vagy környezetvédelmi okokból választotta a vegán étrendet, életmódot. Az utóbbi időben azonban számos sportoló, élsportoló tért át növényi alapú táplálkozásra azzal a nem titkolt szándékkal, hogy növeljék teljesítményüket és a maximumot tudják kihozni a regenerációjukból.
Tovább
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!
Páros gyakorlatok – nem csak Valentin napra!

2020 február 09 2 perc olvasás

Nyakunkon a Valentin nap. Mivel is lephetnéd meg edzésfanatikus párodat, ha nem a közös edzés élményével?! Szeretnénk segítségetekre lenni az edzésterv összeállításában, így hoztunk Nektek néhány nagyszerű, szabad testsúlyos, akár otthon is elvégezhető páros gyakorlatot.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!