Öltözködés hidegben

Egy-egy átfogó téma esetén gyakran minden igyekezetünk ellenére csak a felszínt van lehetőség érinteni, és nem tudunk nagyon elmélyedni egy cikk keretében, előfordul, hogy közhelyesítünk, általánosítunk. A rutinok, sémák pedig félreértésekhez vezethetnek, melyek által felesleges vitákba is keveredhetünk. Sajnos jelen esetben sem tudunk mélyebbre hatolni a címben jegyzett probléma körében, mint azt a jelen cikk keretei engedik. „A ruházat a civil életben a nőknél eszköz, a férfiaknál kötelesség – mondja egy régi, nem túl okos mondás” – írtuk a Tippek a versenyfelkészüléshez című cikkünkben. A sportruházat speciális, hiszen sok részterületen javíthatja a teljesítményünket. Melegben kevésbé, mert 21és 27 fok között megháromszorozódik az izzadás, és csak a párolgás, hőleadás, UV védelem lesz testünk fő feladata. E fölött nem tudunk többet párologtatni, pótlólagos segítség kell a hűtéshez. De tudjátok mit?! Jobban jártok, ha 27 fok alatt is ezeket a pótlólagos külső segítségeket használjátok hűtésnek, mert az izzadság drága kincs, nehéz pótolni, amíg a csapvíz, ásványvíz, amit magunkra locsolunk, aránylag könnyen beszerezhető.

Futásnál körülbelül 10 és 20 fok között – maratoni világcsúcsra ez lemegy akár 8 fokra is –, van egy viszonylagosan leghatékonyabb komfort zóna, amikor még a technikai ruházat sem feltétlenül szükséges – bár előnyösebb –, mert bőrfelületünkön keresztül, és levegővételünkkel annyi hőt vesztünk, ami miatt az izzadással sem nagyon veszítünk vizet. Leheletünkkel viszont annál inkább.

A tíz fok alatt azonban újra megnő a megfelelő technikai ruházat szerepe.

Talán a legfontosabb a bőrfelszínen keletkező pára elvezetése a külső környezetbe. Hiszen egy hűvös, vagy hideg edzésen a nedves és kihűlt bőrfelszín alatt a szervek sérülhetnek.

  • Ilyen például a derék alatti vizes ruha miatt bekövetkező vesefelfázás. Ezt egy aláöltözettel oldhatjuk meg, ami nemcsak a nedvességet vezeti ki a bőrfelszínről, hanem még a réteges öltözködésnek is megfelel.
  • Furcsának tűnhet, de a mellkason mindez nem elég. Futáson csak a szeles napokon, de kerékpározásnál – a menetszél miatt –, az elöl szélálló, hátul hálós mellény tíz fok alatt minden körülmények között megóv a tüdőgyulladástól. Nem árt erre odafigyelni hisz a kihűlő mellhártya-nyálkahártya kombó szabad utat biztosít a kórokozóknak, akár négyszeresére emelve a megfázásos megbetegedés kockázatát!
  • Apropó nyálkahártyák. A torok, de főleg az összefüggő arc-, és a homloküreg kihűlése is hasonló károkat okozhat több hetes kieséssel. A torkot a praktikus csősállal védhetjük, meleg esetén homlokunkra is tolhatjuk fejpántnak, a homloküreget technikai sapkával, az arcüreget pedig maszkkal érdemes extra védelemben részesíteni a hirtelen jött mínusz tíz fok alá eső hőmérsékletnél.
  • Öt fok alatt hasznos kiegészítő a futókesztyű is.
  • Az elöl cipzáras lélegző anyagból készült futó (kerékpáros) dzseki mindent visz!
  • Ha valaki nem akar vastagabb, téli hosszú futónadrágot venni, két bokáig érő átmeneti is megteszi alávett rövid futó nadrággal.
  • Az északi népeknél „divatos” a sportalsó, ami elöl szélálló anyaggal borított. Akinek férfiak közül hűlt már ki pirosra az elsődleges nemi jellege, az ezen nem spórol. A hölgyeknél ennél viszont maradandóbb következménye is lehet a petefészek fűtetlenségének.
  • Átmeneti időben tavasszal és ősszel használjuk a hőháztartásunk pontos szabályozására a kartyűt és a lábtyűt – ez utóbbit elsősorban kerékpáron-, hisz könnyen levehetők, nem foglalnak sok helyet, és aktivitásunkat sem akadályozzák.

Általános iskolában sokat meséltek nekem az utcai réteges öltözködésről… Ennek szerepe sport közben is legalább ennyire fontos! Alapszabály, hogy az alul öltözéssel nem tudunk mit kezdeni edzés közben, míg a túlöltözetet le tudjuk venni. Eddig csak a sportegészségügyi szempontokat vettük át, de érdemes megjegyezni, hogy a hideg, kihűlt izmok nemcsak hatékonyságukat vesztik, de sérülékenyebbek is, és a merev mozgás a helyes technikát is rombolja, ami pedig nagy kincs, és nehéz újraépíteni.



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!