Mit mond egy neurobiológus a hidratációról?

Szász Máté neurobiológus, a Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet sporttáplálkozási vezetője október elején tartott előadást a hidratációról a Scitec Institute konferenciatermében.

Az előadás résztvevői megtudhatták, miért fontos a teljes hidratált állapot a sportolóknál, illetve azt is, hogy az emberi testnek hogyan és miért így működik a „hűtési rendszere”. Paradoxonnak tűnhet, hogy ennyi erőforrás (folyadék, ásványi anyagok) elvesztése mellett mégis, hogyan lehet hatékony hűtési módszer a verejtékezés.

Meglepőnek tűnhet, de tény, hogy elképesztő mennyiségű energiát szabadítunk fel a sporttevékenységeink során (itt most nem arról beszélünk, amikor úgy érzed, majd’ kirobbansz az energiától sport közben), mivel az oxigénfelhasználásunk mozgás közben emelkedik, ezzel párhuzamosan egyre nő a felszabaduló energia is, aminek viszont egy nagyon nagy része (akár 80%-a) hőenergiává alakul át, ettől a hőtől kell valahogy szervezetünknek megszabadulnia – ez az izzadás! Ha ez nem lenne, 15 perc után akár végzetesen túlmelegednénk.

Sajnos azonban sokan többet izzadnak, mint amennyi folyadékot szervezetünk fel tud szívni, ezért valamilyen szintű dehidratáció mindenképpen be fog következni. Már a testtömeg 2%-át elérő dehidratáció (tehát amikor a súlyod 2%-át elveszted sport közben folyadék formájában) csökken a teljesítmény, 5%-nál ez már 30%-os teljesítménycsökkenés. Nem kell élsportolónak lenned ahhoz, hogy lásd, ez még egy hosszabb futás alkalmával is drámai teljesítményromlást jelent.

Ilyen és ehhez hasonló izgalmas témákat feszegetett tudományos alapokra helyezve a szakértő. Ha érdekel és szeretnéd magad még mélyebben beleásni a hidratáció témájába, az előadást Te is meg tudod tekinteni az alábbi videóban:

 

A legfontosabb, de ezt már Te is tudod, hogy hidratálni kell, méghozzá úgy, hogy az testednek a legjobb legyen. A Scitec Endurance hidratációs termékeit itt találod



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!