Mennyi folyadékot vesztünk edzés előtt? Így mérd!

Mennyi a folyadékvesztesége egy embernek? Hogyan tervezzük meg a folyadék visszatáplálást edzésen/versenyen? Azt kell, hogy válaszoljuk: az edzetleneknek vagy kevésbé edzetteknek különböző a melegedésre adott válasza a szervezetük gyakorlatlansága miatt. Emlékszik mindenki a tesiórákra, amikor az egyik osztálytársad izzadt-hűlt, a másik meg csak vörösödött, és nem izzadt. Tehát egyéni és helyzettől függő a veszteségünk. Érdemes rendszeresen ellenőrizni azt, hogy mennyit veszítünk különböző hőfokon, különböző intenzitású sportolás folyamán.

Nem is túl bonyolult a helyzet, mert az edzés közbeni folyadékveszteségünk jórészt folyadékvesztés. A feladat a következő:

  • pontos mérleg
  • a szervezetet már a mérést megelőző naptól kezdve feltöltjük 100%-ra
  • az edzés előtt a WC után mérlegelünk (edzés közbeni vizelet- és székletvesztést mérni – saccolni kevésbé – kell)
  • az edzés közben bevitt folyadékmennyiségét is mérjük, természetesen van helye a szénhidrátbevitelnek is, de moderált formában
  • rögzíteni kell az edzés intenzitását, a hosszát, illetve a külső hőmérsékletet
  • a glikogén raktárakat töltsük azért fel kb. 100 grammnyi szénhidrát/fehérje szintre (edzéstípustól függően)
  • edzés utáni mérlegelés
  • a két mérlegelés közötti különbséget vehetjük - a torzító tényezők figyelembevétele mellett - a folyadékveszteségünknek

A célunk a méréssel ellenőrizni, hogy a terhelés közben eleget iszunk-e, illetve edzés után, ha keletkezik veszteség, megfelelően jut-e a szervezet folyadékhoz a regeneráció alatt. A szervezet időbeli tehetetlensége miatt késő akkor tenni, amikor megszomjazunk vagy megéhezünk, tudatosan kell ütemezni a feladatokat.

Extrém hosszú edzéseken természetesen van lehetőség és szükséges is a szénhidrátbevitel. Ezek nem lakomák, hanem csak a glikogénraktárakat kell feltölteni. Ugyanez igaz a folyadékbevitelre is. Feleslegesen lé ne lötyögjön a gyomrunkban edzés végén. Volt egy amatőr Ironman egy hawaii VB-n, aki a verseny után este 2 kg-val nehezebb volt, mint reggel, a start előtt. Erre mondja a székely:

„Ilyen állat pedig nincs is!”



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!