„Majd iszom egy kis vizet!” – Hogyan ne kövess el óriási baklövéseket frissítéskor?

A víz létünk alap forrása, nem véletlenül nem maradunk víz nélkül életben néhány napnál tovább. Aki egészségesen szeretne élni, magától értetődően odafigyel a megfelelő folyadékbevitelre. De van, hogy a víz már nem elég: nem csak komoly megmérettetésnél és több órás edzésnél van szükséged izotóniás italra, hanem nyáron, a nagy melegben, akár 20 perc után is ajánlott inni pár kortyot, hiszen az izzadással nem csak vizet, hanem fontos ásványi anyagokat is veszítesz; ha pedig emeled a tétet, komoly megmérettetésre készülsz, akkor nem is kérdés: az izotóniás hidratáláson nagyon sok múlhat.

Állóképességi sportolóként, ahogy tolod ki a határaidat, úgy fog egyre nagyobb fókuszt kapni az életedben a megfelelő folyadék- és energiapótlás.
Ahhoz, hogy tudd, mire, miért, hogyan és milyen mennyiségben van szükség, előbb fontos megérteni, hogy mi történik a testedben sportolás közben.

A sportolás erős hőtermeléssel jár, a tested viszont arra törekszik, hogy a számodra optimális 36-37 fokos testhőmérsékletet tartsa fent. Mihez fog fordulni? Az elsődleges klímarendszeréhez, az izzadáshoz. Hipotalamuszod jelez a bőröd alatt található 2-5 millió verejtékmirigynek, amik elkezdenek az izzadással vizet párologtatni bőrödön keresztül, ezzel hűtve szervezetedet.

Az ehhez szükséges folyadékot valahonnan elő kell teremtenie a testednek: a vérplazmából fogja kivonni a vizet, az abban található egyéb ásványi anyagokkal együtt. Minél intenzívebben sportolsz, annál több hőt termelsz, annál erősebb hűtésre, vagyis izzadásra van szükség, ezzel annál több vizet és elektrolitokat veszítesz.

Sportolás közben is az egyensúlyra törekszik a szervezetünk, ebben pedig úgy tudjuk segíteni, hogy a frissítés 3 alappillérével egyszerre támogatjuk: vízzel, szénhidráttal és ásványi sókkal. Erre csak a jó minőségű izotóniás ital képes, aminek ásványi anyag koncentrációja megegyezik azzal, ami vérplazmában található, valamint megfelelő mennyiségű szénhidrátot (glükózt) tartalmaz, aminek köszönhetően gyorsan fel is tud szívódni és a gyomrod sem terheli.

Mi történik, ha nem hidratálsz jól?

  • Ha nem iszol eleget, besűrűsödik a véred, csökken a vérnyomásod, ami miatt nő a pulzusod, az izmaid nem jutnak elég oxigénhez és hamarabb kifáradnak. Mivel nem termelődik elég vizelet, nem tudnak távozni a méreganyagok a szervezetedből, aminek akár vesekárosító hatása is lehet.
  • Csökken izmaid, idegrendszered oxigén-ellátottsága, ami miatt nem tudják megfelelően végezni a dolgukat, vagyis izmaid nem tudnak összehúzódni, idegrendszered pedig nem tudja az impulzusokat továbbítani izmaid felé.
  • Csökken ízületeid folyadék-és oxigén-ellátottsága, ízületi fájdalmak jelentkezhetnek.
  • Ha nem jó összetételű folyadékkal pótolsz, vagy túl sok vizet iszol, de az elektrolitok visszapótlására nem figyelsz, túlságosan felhígul a véred, sejtjeid elkezdenek vizet felvenni és megduzzadni, ezáltal nem tudják jól ellátni a feladatukat: csökken a teljesítményed, elkezd fájni a fejed; tehát ha sportolás után, közben tapasztalsz fejfájást, ne vizet igyál, hanem izotóniás italt!
  • Megfájdul a gyomrod, hányinger vagy hányás is felléphet: a szervezeted sportolás közben a vért a perifériák felé tereli, ezért gyomrod sokkal nehezebben emészt. Ne terheld túl sűrű italokkal vagy ételekkel, ha el akarod kerülni a gyomorproblémákat.

Ne aggódj, nem annyire komplikált, mint amennyire elsőnek tűnik! A Scitec Endurance IsoHydro vagy Scitec Endurance IsoHydro + Caff izotóniás itallal biztosan meg fogod adni szervezetednek azt, és olyan formában, ahogy szüksége van rá.


Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.