„Majd iszom egy kis vizet!” – Hogyan ne kövess el óriási baklövéseket frissítéskor?

A víz létünk alap forrása, nem véletlenül nem maradunk víz nélkül életben néhány napnál tovább. Aki egészségesen szeretne élni, magától értetődően odafigyel a megfelelő folyadékbevitelre. De van, hogy a víz már nem elég: nem csak komoly megmérettetésnél és több órás edzésnél van szükséged izotóniás italra, hanem nyáron, a nagy melegben, akár 20 perc után is ajánlott inni pár kortyot, hiszen az izzadással nem csak vizet, hanem fontos ásványi anyagokat is veszítesz; ha pedig emeled a tétet, komoly megmérettetésre készülsz, akkor nem is kérdés: az izotóniás hidratáláson nagyon sok múlhat.

Állóképességi sportolóként, ahogy tolod ki a határaidat, úgy fog egyre nagyobb fókuszt kapni az életedben a megfelelő folyadék- és energiapótlás.
Ahhoz, hogy tudd, mire, miért, hogyan és milyen mennyiségben van szükség, előbb fontos megérteni, hogy mi történik a testedben sportolás közben.

A sportolás erős hőtermeléssel jár, a tested viszont arra törekszik, hogy a számodra optimális 36-37 fokos testhőmérsékletet tartsa fent. Mihez fog fordulni? Az elsődleges klímarendszeréhez, az izzadáshoz. Hipotalamuszod jelez a bőröd alatt található 2-5 millió verejtékmirigynek, amik elkezdenek az izzadással vizet párologtatni bőrödön keresztül, ezzel hűtve szervezetedet.

Az ehhez szükséges folyadékot valahonnan elő kell teremtenie a testednek: a vérplazmából fogja kivonni a vizet, az abban található egyéb ásványi anyagokkal együtt. Minél intenzívebben sportolsz, annál több hőt termelsz, annál erősebb hűtésre, vagyis izzadásra van szükség, ezzel annál több vizet és elektrolitokat veszítesz.

Sportolás közben is az egyensúlyra törekszik a szervezetünk, ebben pedig úgy tudjuk segíteni, hogy a frissítés 3 alappillérével egyszerre támogatjuk: vízzel, szénhidráttal és ásványi sókkal. Erre csak a jó minőségű izotóniás ital képes, aminek ásványi anyag koncentrációja megegyezik azzal, ami vérplazmában található, valamint megfelelő mennyiségű szénhidrátot (glükózt) tartalmaz, aminek köszönhetően gyorsan fel is tud szívódni és a gyomrod sem terheli.

Mi történik, ha nem hidratálsz jól?

  • Ha nem iszol eleget, besűrűsödik a véred, csökken a vérnyomásod, ami miatt nő a pulzusod, az izmaid nem jutnak elég oxigénhez és hamarabb kifáradnak. Mivel nem termelődik elég vizelet, nem tudnak távozni a méreganyagok a szervezetedből, aminek akár vesekárosító hatása is lehet.
  • Csökken izmaid, idegrendszered oxigén-ellátottsága, ami miatt nem tudják megfelelően végezni a dolgukat, vagyis izmaid nem tudnak összehúzódni, idegrendszered pedig nem tudja az impulzusokat továbbítani izmaid felé.
  • Csökken ízületeid folyadék-és oxigén-ellátottsága, ízületi fájdalmak jelentkezhetnek.
  • Ha nem jó összetételű folyadékkal pótolsz, vagy túl sok vizet iszol, de az elektrolitok visszapótlására nem figyelsz, túlságosan felhígul a véred, sejtjeid elkezdenek vizet felvenni és megduzzadni, ezáltal nem tudják jól ellátni a feladatukat: csökken a teljesítményed, elkezd fájni a fejed; tehát ha sportolás után, közben tapasztalsz fejfájást, ne vizet igyál, hanem izotóniás italt!
  • Megfájdul a gyomrod, hányinger vagy hányás is felléphet: a szervezeted sportolás közben a vért a perifériák felé tereli, ezért gyomrod sokkal nehezebben emészt. Ne terheld túl sűrű italokkal vagy ételekkel, ha el akarod kerülni a gyomorproblémákat.

Ne aggódj, nem annyire komplikált, mint amennyire elsőnek tűnik! A Scitec Endurance IsoHydro vagy Scitec Endurance IsoHydro + Caff izotóniás itallal biztosan meg fogod adni szervezetednek azt, és olyan formában, ahogy szüksége van rá.



Scitec Endurance témájú írások

kropkó vírus stratégia
Stratégiaállítás a vírusos időszakban - Kropkó Péter tanácsai

2020 április 04 2 perc olvasás

A vírusjárvány miatt kialakult új helyzetben stratégiát kell váltanunk. Kropkó Péter elmondja mit tanácsol: a biztonságos sportolástól a zsírégetésig.
Tovább
motiváció járvány idején
Hogyan motiváld magad a mozgásra a járvány alatt is? Kropkó Péter tippjei

2020 április 02 2 perc olvasás

A járvány nem a vég, hanem egy új időszak kezdete, ahol meg kell tanulni alkalmazkodni, gyorsabban, mint eddig bármikor máskor! Olvasd el legjobb tippjeinket és motiváld magad az edzésre most is!
Tovább
Mikor kezdődik a tavasz – avagy mikor lehet kimenni újra aktívan futni?
Mikor kezdődik a tavasz – avagy mikor lehet kimenni újra aktívan futni?

2020 február 19 2 perc olvasás

Az első gólyák már itthon telelnek, de amíg nem lesz a téli hőmérséklet 15 fokos, addig a fecskék mind elrepülnek majd. Te tudod, hogy milyen madár vagy, de segíthetsz is rajta, nem is keveset, ha fecskéből gólyává szeretnél válni. 😉
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Köszönjük, hogy megerősítetted feliratkozásodat, hamarosan jelentkezünk a személyre szabott tartalmakkal!
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!