Kropkó Péter tippjei a versenyfelkészüléshez

A kiegyensúlyozott szervezet a legjobb az ember egészsége szempontjából. De mi a kiegyensúlyozott?! A buddha-féle mosoly, magas koleszterines, vérzsírral rendelkező, „nem élsportoló” törökülésben? Vagy a minimál zsírszázalékos, maxra kisportolt, leromlott immunrendszerű versenyző?!

A kiegyensúlyozottság relatív fogalom a szervezet szempontjából, mert nagyon összetett, bonyolult, egyelőre ki nem ismert rendszerről beszélünk. Azt minden szakember tudja, hogy a szervezetet hosszabb távon kiegyensúlyozott helyzetben jobban teljesít. Rövidtávon mégis felborítjuk különböző célok miatt, azaz optimalizálunk.

I. Testünk:

Emésztés:

1. A komplex és változatos étkezés mindenkinek a könyökén jön ki, de azt tudtad-e, hogy a verseny előtti szénhidrátstop idején sok rostanyaggal – ballaszttal – töltjük meg a gyomrunkat, hogy ne legyen üresen, a zöldség, némi gyümölcs és zsírszegény húsok mellett? Az utolsó 2,5-3 napban viszont a rostszegény, nem teljes kiőrlésű gabonát kell előnyben részesíteni, mert az gyorsabban szívódik fel. Versenyen is ezt tesszük, nem véletlen, hogy az energiazselében sincs rosttartalom, pedig elférne a tasakban.

2. Nem javasolt, de az utolsó két napban ehetünk nehezebb ebédeket is, nem feledve, hogy mennyi idő alatt emésztődik meg – úgyhogy ne tolódjon bele a versenybe az emésztés, és ne legyenek álmatlan éjszakáink.

3. Az utolsó napokban érdemes emésztőrendszerünk immunvédelmi vonalát is fejleszteni: probiotikumokkal.

4. A probiotikumok – mert azok is étrendtámogatók – mellett más táplálékkiegészítőkkel (Recovery drink, Iso, vitaminok, ásványi anyagok/nyomelemek, aminosavak stb.) erősítsük a teljes szervezetet, és csökkentsük az emésztéshez szükséges időt versenyek előtt.

5. A versenyek hossza és a hőmérséklet fontos lehet a folyadék- és a sóháztartás visszatáplálásának edzése verseny tervezésére. Vajon hányan figyelnek oda, hogy az utolsó napokban extra mennyiségű folyadékot, elsősorban izotóniás italt vigyenek be, hogy 100%-ról induljon – az egyébként mindig veszteséges – szervezeti hidratációs egyensúly megtartására. Párás időben látszik is, hogy mennyit veszítünk, de száraz melegben azonnal elpárolog!

6. A verseny előtti (5-10) percekben is érdemes előre gondolkodva, gyorsan felszívódó hidrogél energiabombával felkészülni a hirtelen bekövetkező anyagcserecsatára!

Izomzat:

1. Az izom – kis túlzással – három esetben rövidül meg és merevedik le: ha fázik, ha használják, és ha nem használják! Szóval az utolsó napokban több, de könnyű nyújtással, az utolsó percekben pedig tartsuk melegen ruhával, mozgással a verseny előtt készen őket!

2. A gyúrás, hengerelés is hasznos lehet, de ahogy közeledik a verseny, egyre könnyebbnek kell lennie a beavatkozásnak!

Ruházat:

1. A ruházat a civil életben a nőknél eszköz, a férfiaknál kötelesség – mondja egy régi, nem túl okos mondás. Sportolóként segítség, mert mindent pufferolhat az agresszív környezetből, részben vagy egészben. Hideget, meleget, hibás mozgást, gyenge felkészültséget, a sapkától a cipőig. Egy példa álljon csak itt ötletnek: a gyenge ereket verseny után, főleg hosszú idejű ücsörgések alatt (autó, iroda, TV) kompressziós lábszárral óvjuk a pangástól, visszértúlterheléstől és a trombózistól is.

2. Az okostelefonunk, sportóránk nemcsak pillanatnyi segítséget adhat verseny közben, hanem olyan információkat is rögzíthet, amiket utólag kiértékelve, ötleteket és megoldásokat nyújthatnak az egészségünk megvédéséhez, illetve a teljesítményünk további biztonságosabb fokozásához.

II. Lelkünk

A test mellett a léleknek is erőssé kell válnia egy nagy kihívás előtt.

1. Megfontolandó bejárni az útvonalat, és verseny előtti este elalváskor részletesen átgondolni és elgyakorolni a felébredéstől a célba érkezésig, mit és mikor és hogyan is fogunk tenni.

2. Érdemes továbbá az autogén tréningekhez vagy akár pszichológushoz fordulni. Meghálálja!

A bejegyzés célja nem a teljes körű tájékoztatás volt, hanem az ötletadás. Neked melyik terület hiányos? Ha ezen javítasz, akkor javulnak a sporteredményeid és/vagy szervezeted egészségesebb körülmények közé kerül!



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!