Kropkó Péter tippei a versenyfelkészüléshez

A kiegyensúlyozott szervezet a legjobb az ember egészsége szempontjából. De mi a kiegyensúlyozott?! A buddha-féle mosoly, magas koleszterines, vérzsírral rendelkező, „nem élsportoló” törökülésben? Vagy a minimál zsírszázalékos, maxra kisportolt, leromlott immunrendszerű versenyző?!

A kiegyensúlyozottság relatív fogalom a szervezet szempontjából, mert nagyon összetett, bonyolult, egyelőre ki nem ismert rendszerről beszélünk. Azt minden szakember tudja, hogy a szervezetet hosszabb távon kiegyensúlyozott helyzetben jobban teljesít. Rövidtávon mégis felborítjuk különböző célok miatt, azaz optimalizálunk.

I. Testünk:

Emésztés:

1. A komplex és változatos étkezés mindenkinek a könyökén jön ki, de azt tudtad-e, hogy a verseny előtti szénhidrátstop idején sok rostanyaggal – ballaszttal – töltjük meg a gyomrunkat, hogy ne legyen üresen, a zöldség, némi gyümölcs és zsírszegény húsok mellett? Az utolsó 2,5-3 napban viszont a rostszegény, nem teljes kiőrlésű gabonát kell előnyben részesíteni, mert az gyorsabban szívódik fel. Versenyen is ezt tesszük, nem véletlen, hogy az energiazselében sincs rosttartalom, pedig elférne a tasakban.

2. Nem javasolt, de az utolsó két napban ehetünk nehezebb ebédeket is, nem feledve, hogy mennyi idő alatt emésztődik meg – úgyhogy ne tolódjon bele a versenybe az emésztés, és ne legyenek álmatlan éjszakáink.

3. Az utolsó napokban érdemes emésztőrendszerünk immunvédelmi vonalát is fejleszteni: probiotikumokkal.

4. A probiotikumok – mert azok is étrendtámogatók – mellett más táplálékkiegészítőkkel (Recovery drink, Iso, vitaminok, ásványi anyagok/nyomelemek, aminosavak stb.) erősítsük a teljes szervezetet, és csökkentsük az emésztéshez szükséges időt versenyek előtt.

5. A versenyek hossza és a hőmérséklet fontos lehet a folyadék- és a sóháztartás visszatáplálásának edzése verseny tervezésére. Vajon hányan figyelnek oda, hogy az utolsó napokban extra mennyiségű folyadékot, elsősorban izotóniás italt vigyenek be, hogy 100%-ról induljon – az egyébként mindig veszteséges – szervezeti hidratációs egyensúly megtartására. Párás időben látszik is, hogy mennyit veszítünk, de száraz melegben azonnal elpárolog!

6. A verseny előtti (5-10) percekben is érdemes előre gondolkodva, gyorsan felszívódó hidrogél energiabombával felkészülni a hirtelen bekövetkező anyagcserecsatára!

Izomzat:

1. Az izom – kis túlzással – három esetben rövidül meg és merevedik le: ha fázik, ha használják, és ha nem használják! Szóval az utolsó napokban több, de könnyű nyújtással, az utolsó percekben pedig tartsuk melegen ruhával, mozgással a verseny előtt készen őket!

2. A gyúrás, hengerelés is hasznos lehet, de ahogy közeledik a verseny, egyre könnyebbnek kell lennie a beavatkozásnak!

Ruházat:

1. A ruházat a civil életben a nőknél eszköz, a férfiaknál kötelesség – mondja egy régi, nem túl okos mondás. Sportolóként segítség, mert mindent pufferolhat az agresszív környezetből, részben vagy egészben. Hideget, meleget, hibás mozgást, gyenge felkészültséget, a sapkától a cipőig. Egy példa álljon csak itt ötletnek: a gyenge ereket verseny után, főleg hosszú idejű ücsörgések alatt (autó, iroda, TV) kompressziós lábszárral óvjuk a pangástól, visszértúlterheléstől és a trombózistól is.

2. Az okostelefonunk, sportóránk nemcsak pillanatnyi segítséget adhat verseny közben, hanem olyan információkat is rögzíthet, amiket utólag kiértékelve, ötleteket és megoldásokat nyújthatnak az egészségünk megvédéséhez, illetve a teljesítményünk további biztonságosabb fokozásához.

II. Lelkünk

A test mellett a léleknek is erőssé kell válnia egy nagy kihívás előtt.

1. Megfontolandó bejárni az útvonalat, és verseny előtti este elalváskor részletesen átgondolni és elgyakorolni a felébredéstől a célba érkezésig, mit és mikor és hogyan is fogunk tenni.

2. Érdemes továbbá az autogén tréningekhez vagy akár pszichológushoz fordulni. Meghálálja!

A bejegyzés célja nem a teljes körű tájékoztatás volt, hanem az ötletadás. Neked melyik terület hiányos? Ha ezen javítasz, akkor javulnak a sporteredményeid és/vagy szervezeted egészségesebb körülmények közé kerül!


Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.