Koffein és sport: Túlzásba tudsz vele esni?

Te is egy jó kávéval kezded a napot? A koffein modern társadalmunk egyik fő mozgatórugója, de mi a helyzet vele a sport világában? Tényleg hatásos, vagy inkább csak placebo, amihez szívesen fordulnak a sportolók?

Kutatások bizonyítják, hogy a koffein javítja a fizikai teljesítményt, főleg az állóképességi sportágakban. Már egy adag elfogyasztása is hatással lehet nem csak teljesítő-, de koncentrációs képességedre is!

Az ESFA (European Food Safety Authority) kimutatta a közvetlen hatást a koffeinbevitel és a megnövekedett fizikai teljesítmény között. Ráadásul nem csak arra van hatással, hogy épp aktuálisan mire vagy képes, de hosszabb ideig is tudod leadni ugyanazt a teljesítményt, mint koffein nélkül, ráadásul a fáradtságérzet is csak később jelentkezik. Emellett az ESFA tanulmányából az is kiderül, hogy 200 mg bevitelig nincs egészségügyi kockázata a koffeinnek az egészséges, átlag felnőtt populáció körében. (Az összehasonlítás kedvéért: egy átlagos csésze kávé 80 mg koffeint tartalmaz, vagyis egészséges szervezet számára napi 2,5 kávé elfogyasztása nem okoz problémát.)

Egészen meglepő, hány féle módon fejti ki pozitív hatását sportolás közben:

  • Hat az idegrendszeredre: a koffein hatással van az idegrendszeredre, agyadra, ezáltal éberebb leszel, jobban tudsz fókuszálni és csökken a fáradtságérzeted.
  • Hat a hormonrendszeredre: növeli szervezetedben az adrenalinszintet, ami az “üss vagy fuss”- válaszért felelős hormon. Az adrenalin felkészíti szervezeted, hogy elfuss vagy felvedd a harcot, azzal, hogy a vért az izmaidba juttatja, növeli az éberséged és figyelmed, hogy minden porcikáddal a jelenre koncentrálj: ezáltal növelve a fizikai és mentális teljesítményed.
  • Növeli az endorfinszinted: az állóképességi sportolók jó barátja, az endorfin felelős a boldogság-és elégedettségérzésért. Hallottad már a “runner’s high” kifejezést, ugye? Ez az az érzés, ami elönt egy-egy jól sikerült edzés közben és után, ami miatt úgy érzed, Tiéd az egész világ!
  • Hat a mozgató szervrendszeredre: a koffein az agyadban az izmok aktivációjáért felelős részre is hatással van.

Összességében tehát a koffein csökkenti a fáradtságérzésedet, növeli a koncentrációképességedet, felpörget, fókuszáltabb és elszántabb leszel. Jól hangzik, igaz?

Természetesen itt fontos, hogy megtartsd az egyensúlyt és mostantól ne egy óriási kávés termosszal a kezedben fuss, de a 80 mg koffeint – ez pont egy csésze kávé koffeintartalmának felel meg - tartalmazó Scitec Endurance IsoHydro + Caff izotóniás italpor koffeinnel és Scitec Endurance Energy Hydrogel + Caff energiagél koffeinnel megadhatják Neked azt az extra löket koffeint, amire szükséged lehet egy edzés vagy verseny során, ráadásul ezzel együtt a dehidratált állapotot is elkerülöd – használd őket bátran, hogy új erőre kapj és repülj a célig!


Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.