Hogyan fejlődhetsz úgy kedvenc sportodban, hogy közben teljesen mást sportolsz?

Futsz, úszol vagy kerékpározol, és szeretnél tovább fejlődni? Az első gondolatod az lehet, hogy érdemes lenne emelni az edzések számán vagy hosszán, igaz?

Természetesen egy bizonyos szintig az edzésnapok, az edzések intenzitása és az edzések hossza magával fogja hozni a fejlődést, de van az a pont, amikor ez már nem fogja javítani eredményeidet.

Mire is gondolunk? Az izmaid, idegrendszered, ízületeid adaptálódnak egy fajta mozgásformához, átalakul a tested, kialakul a sportodhoz kapcsolódó speciális formád. Ez szuper és természetes folyamat, légy rá büszke, hogy gyakorlottabb szemek messziről is meg fogják tudni mondani, mit sportolsz.

Ugyanakkor az állandó, egysíkú terhelés egy idő után nem fogja magával hozni a várt fejlődést, hiszen a szervezeted fokozatosan hozzászokott. Mit teszel ekkor? Emeled az ingert, emeled az edzésszámot? Tudnod kell, hogy ez olykor komoly sérülésveszéllyel járhat, hiszen izmainknak, ízületeinknek, csontjainknak is szüksége van a regenerációra, a túl intenzív, és állandóan ugyanazt az izmot, csontot érő terhelés előbb-utóbb sérüléshez vezethet (valószínűleg Te is hallottál már pl. a fáradásos törésről). Arról nem is beszélve, hogy – bármennyire is szereted – ha mindig ugyanazok a köröket futod, biciklized vagy úszod, mentálisan is rá tudsz unni a sportodra.

A megoldás: keresztedzés. Mit is jelent pontosan? Bármilyen sport, ami nem a választott sportágad. Futsz? Iktass be erősítő edzéseket! Úszol? Akkor fuss egy kicsit! Ez ugyan csak két kiragadott példa, valójában bármit sportolhatsz, ami nem extra intenzív és megerőltető. Ha már régóta szemezel egy sporttal, végre kipróbálhatod.

Mik az előnyei?

  • Más ingerek érnek: izmaidnak, ízületeidnek, csontjaidnak egy teljesen más ingert fogsz adni. Valami újat, mást kapnak, ezáltal máshogy is kell adaptálódniuk. Emiatt csökken a sérülésveszély, izmaid rugalmasabbak lesznek, és olyan izmokat erősíthetsz (pl. futóként felsőtestet), ami a választott sportágadban nem kapna akkora fókuszt. Az eredmény? Egészségesebb és kiegyensúlyozottabb forma.
  • Szórakoztató: tedd a szívedre a kezed, már Veled is előfordult, hogy nem vetetted bele magad a legnagyobb lelkesedéssel az aznapi edzésedbe, igaz? A keresztedzés színt visz a monotóniába. Válassz olyan sportot, ami szórakoztat, régóta érdekel, és szívesen mész rá. Akár egy csapatsportot is kipróbálhatsz!
  • Fejleszt: ha hiszed, ha nem, nem biztos, hogy azzal fogsz fejlődni, gyorsulni egy adott távon, hogy még többet edzel, hanem egy bizonyos szint után pont azzal, hogy más sportot is bevonsz az edzéstervedbe! Pont a rugalmasság, a szíved, érrendszered másfajta edzésterhelése miatt “mellékes” hatásként gyorsulhatsz, fejlődhetsz az alap sportágadban is!

Már csak az a kérdés maradt nyitva, hogy mikor és mennyi keresztedzést érdemes végezni. Fontos, hogy a keresztedzések beiktatásával ne feledkezz meg a regenerációról sem: legalább egy fix pihenőnapot továbbra is tarts a héten, és ne egy napra sűrítsd be a hét leghosszabb, legkeményebb edzését valamint a keresztedzést is. Ideális esetben heti egyszer-kétszer végezz keresztedzést – ez lehet akár két különböző sport is -, heti 2-3-4 alkalommal (attól függően, hol tartasz éppen) pedig csináld a választott sportodat.

Izgalmasan hangzik, nem igaz? Eldöntötted már, mit fogsz kipróbálni?



Scitec Endurance témájú írások

Kerékpáros nyújtó gyakorlatok – 4. rész: Half-pyramid
Kerékpáros nyújtó gyakorlatok – 4. rész: Half-pyramid

2019 december 06 2 perc olvasás

Folytatjuk kerékpáros nyújtó gyakorlataink sorozatát, ezúttal terítéken a half pyramid, vagyis félpiramis feladatsorral. Ez a gyakorlat szépen nyújtja a hátsó láncot, vagyis azokat az izmaidat, amik tested hátulján helyezkednek el: a vádlit, a combhajlító izmokat, a farizmokat, és a hátizmokat.
Tovább
Makrociklus: mi fán terem a periodizáció, és milyen időszakokra lehet bontani?
Makrociklus: mi fán terem a periodizáció, és milyen időszakokra lehet bontani?

2019 december 05 2 perc olvasás

Ha rendszeresen sportolsz, valószínűleg előbb vagy utóbb eljön az idő, amikor úgy érzed, hogy szeretnéd egy versenyen is megmérettetni magad, vagy egy olyan távot teljesíteni, amiről korábban csak álmodtál. Először is gratulálunk, hogy megszületett benned ez a döntés! Egy konkrét cél óriási erőket tud megmozgatni a nem versenyszerűen sportolókban is.
Tovább
Edzéstippek a hidegben: Kropkó Péter tippjei
Edzéstippek a hidegben: Kropkó Péter tippjei

2019 december 04 2 perc olvasás

A teljes téli átállás nem mindig egyszerű, még akkor se, ha a sportolók számára, – az urbánus kényelmeskedőkkel szemben – nem minden negatív, ami tél.
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!