Ennek meg lesz a böjtje - Szénhidrátstop és feltöltés verseny előtt

A verseny előtti feltöltést megelőzi a glikogénraktárak kiürítése. Ennek célja a szénhidrátraktárak friss, könnyen mobilizálható energiaforrással való hatékony és gyors feltöltése. Elég kellemetlen, de egy sok energiát fogyasztó sportágban ez az utolsó napok feladata.

Napról-napra nő a feszültség. Az addigi nagy energiafogyasztás viszonylag nagy térfogatú emésztőrendszert igényel. A verseny előtti kb. tíz napban visszafogjuk a terhelést, és hogy ne hízzunk el, az étkezés kalóriatartalmát is arányosan csökkenteni kezdjük. Ez már önmagában is kellemetlen, de a szénhidrátszegény diéta- extrém esetben a szénhidrátstop -, további fizikai és szellemi megterhelést ró ránk.

Szinte hihetetlenül nagy következménnyel jár az ilyen jellegű szélsőséges energiamegvonás. A glikogénraktárak kiürítése folyamán végzett könnyített edzések is – látszólag - hihetetlen erőfeszítéseket igényelnek tőlünk. Teljesen formán kívül érezzük magunkat nemcsak fizikailag, de lelkileg is. Nekem is sokszor volt részem benne, borzalmas élmény, hogy nincs benzin a motorban!
Az izomzat glikogénraktárainak feltöltése kevesebb, de a májé eléri a 48 órát is. Így a szénhidrát-feltöltést élettani okokból, 48 órával a verseny előtt kezdjük meg, nem a verseny előtti este tésztapartiján. A feltöltéssel pillanatok alatt hihetetlen erőre teszünk szert.

Elsőre nem érdemes a teljes szénhidrátstopot megcsinálni, de egy évben sem érdemes kettőnél többször bevállalni ezt a megterhelő folyamatot. Érdekes, hogy az intenzitáshívők kevésbé, az aerob-zsírégető munkát előtérbe helyezők -érthető okokból - jobban bírják az ilyen jellegű szénhidrátmegvonást.

Összefoglalóan tehát, a legmodernebb verseny előtti glikogéntöltési módszer a következő: a verseny előtt 3 napos intenzív terhelés és csökkentett szénhidráttartalmú étrend kombinációja szükséges, mely segítségével csökken a glikogénraktárak szénhidráttartalma. A hátralévő napokban mérsékelt időtartamú és intenzitású edzés mellett fokozatosan magas szénhidráttartalmú (kb.: 70en% feletti) étrendet vezetünk be.



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!