Ennek meg lesz a böjtje - Szénhidrátstop és feltöltés verseny előtt

A verseny előtti feltöltést megelőzi a glikogénraktárak kiürítése. Ennek célja a szénhidrátraktárak friss, könnyen mobilizálható energiaforrással való hatékony és gyors feltöltése. Elég kellemetlen, de egy sok energiát fogyasztó sportágban ez az utolsó napok feladata.

Napról-napra nő a feszültség. Az addigi nagy energiafogyasztás viszonylag nagy térfogatú emésztőrendszert igényel. A verseny előtti kb. tíz napban visszafogjuk a terhelést, és hogy ne hízzunk el, az étkezés kalóriatartalmát is arányosan csökkenteni kezdjük. Ez már önmagában is kellemetlen, de a szénhidrátszegény diéta- extrém esetben a szénhidrátstop -, további fizikai és szellemi megterhelést ró ránk.

Szinte hihetetlenül nagy következménnyel jár az ilyen jellegű szélsőséges energiamegvonás. A glikogénraktárak kiürítése folyamán végzett könnyített edzések is – látszólag - hihetetlen erőfeszítéseket igényelnek tőlünk. Teljesen formán kívül érezzük magunkat nemcsak fizikailag, de lelkileg is. Nekem is sokszor volt részem benne, borzalmas élmény, hogy nincs benzin a motorban!
Az izomzat glikogénraktárainak feltöltése kevesebb, de a májé eléri a 48 órát is. Így a szénhidrát-feltöltést élettani okokból, 48 órával a verseny előtt kezdjük meg, nem a verseny előtti este tésztapartiján. A feltöltéssel pillanatok alatt hihetetlen erőre teszünk szert.

Elsőre nem érdemes a teljes szénhidrátstopot megcsinálni, de egy évben sem érdemes kettőnél többször bevállalni ezt a megterhelő folyamatot. Érdekes, hogy az intenzitáshívők kevésbé, az aerob-zsírégető munkát előtérbe helyezők -érthető okokból - jobban bírják az ilyen jellegű szénhidrátmegvonást.

Összefoglalóan tehát, a legmodernebb verseny előtti glikogéntöltési módszer a következő: a verseny előtt 3 napos intenzív terhelés és csökkentett szénhidráttartalmú étrend kombinációja szükséges, mely segítségével csökken a glikogénraktárak szénhidráttartalma. A hátralévő napokban mérsékelt időtartamú és intenzitású edzés mellett fokozatosan magas szénhidráttartalmú (kb.: 70en% feletti) étrendet vezetünk be.


Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.