Edzéstippek a hidegben: Kropkó Péter tippjei

A teljes téli átállás nem mindig egyszerű, még akkor se, ha a sportolók számára, – az urbánus kényelmeskedőkkel szemben – nem minden negatív, ami tél.

Először is a legjobb hír, hogy hideghez lehet öltözni, és -20 fokban kevesebb folyadékot is vesztünk, mint +30 fokban. Egy jó technikai ruházattal pedig a kellemetlen, teljesítményromboló hatásokat is ki lehet védeni. Mint ahogy az Öltözködés hidegben cikkben is taglaltuk, hidegben a legjelentősebb feladat a pára „kitolása” a bőrfelszíntől a ruházat felszínére, és hogy ne nedvesedjünk át a bőrünkön.

1. Hideg időben az edzésfelkészülést az előző napokon kezdjük, mert erősebben kell alkalmazkodnunk a környezethez:

- Napokkal korábban vegyük észre, ha hidegfront tör be a térségünkbe.

a, Körülbelül 10 nappal korábban már látható a markáns lehűlés. Ha feltétlenül szükséges az intenzív edzéseket hozzuk a hidegfront elé!
b, Több mint 10 fokos csökkenésnél még edzés nélkül is könnyen megfázhatunk. Ilyenkor a terhelés intenzitását, de sokszor a mennyiségét is vegyük visszább, és csak 5-8 nappal később – az hőmérsékleti akklimatizáció után – emeljük fel a terhelést újra.

-Az extra vitamindózis, legyen az zöldség, gyümölcs, vagy tabletta, illetve a több kézmosás is előnyös ilyenkor.

- A folyadékhiány a legkevésbé feltűnő. Igyunk izotóniás italt, hogy a nehezebb körülményeknek megfelelő ízületeink megkapják a szükséges kenést!

- Sokan nem is sejtik, hogy nagy zimankóban a cipőnk is „megmacskásodhat”! Hidegben cipőnk talprésze elvesztheti formáját, és csak azt vesszük észre hirtelen, hogy az elöregedett szivacsszerkezet miatt kénytelenek vagyunk futócipőnket újra cserélni.

2. Az edzés napján:

- Az eldobható (szmog)maszk, az állandó (szmog)maszk, és a csősál használata nemcsak az arcot védi, hanem a nyálkahártyánkat, és a tüdőnket is. (A szűrő szűrje is a PM 10-nél kisebb részecskéket!)

- A hidegben könnyebben kiszárad a bőrünk, így érdemes lehet párásítani a lakásban. Emellett bőrszárazság ellen nemcsak a nőknek ajánlott a testápoló a téli hónapokban, sőt a kézkrém használata csökkentheti a hővesztést is.

- A bemelegítés ugyancsak több időt igényel - Még több nyújtás, és még több figyelem az izomzatra!

- Ebben az időszakban többnyire sötétben futunk, és a járművek olykor elöregedett ablaktörlői sem biztosítják a tökéletes láthatóságot. Így szükséges kiemelten foglalkozzunk ruhánk, cipőnk, sapkánk világos színével, fényvisszaverő képességével.

- Fontos figyelnünk ősszel/télen a légszennyezettség mértékét is. Vannak olyan értékek, amikor sajnos egy filterezett légkondis fitness teremben egészségünk jobban jár egy szalagfutással, mint a szabadban. Tehát ilyenkor kerüljük el a szennyezettebb szabadtéri területeket.

- Az őszi égetés nagy gond, hisz a PM 10 alatti szemcseméret könnyedén átjut a nyálkahártyán, sőt a sejtfalakon is. A sportolókat intenzívebben károsíthatja a rossz levegő, mint a hétköznapiakat. Komoly fenyegetés például a közlekedésből adódó talajmenti ózon, ami ugyancsak nagyon agresszíven károsít, de úgy okoz gondot, hogy észre sem vesszük. Szentendre, Tatabánya nitrogéndioxidja – egész évben –, a budai szűkvölgyek ózonja – szélmentes időben –, legalább akkora veszély az egészségre, mint a Sajó völgyében szálló por. Figyeljünk oda, hisz mindössze 50 településen mérik sajnos a légszennyezettséget Magyarországon.

3. Edzés után:

- Öltsünk fel még egy réteg ruhát, hisz a technikai szerelés nem az ácsorgásra lett tervezve.

- Az „outdoor” sportoknál még inkább jellemző, hogy hidegben kevesebbet nyújtunk az edzés végén, de fürdés után, otthon kötelező ezt bepótolni. Persze fokozott óvatossággal!
-
- A hideg miatt a természetesen lassuló anyagcsere a regeneráció sebességét is csökkenti.
Végül ne feledkezzünk meg a kiemelt dietetikai támogatásról sem, jó döntés lehet például a Recovery Complex Plus használata.



Scitec Endurance témájú írások

Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után
Tippek a tudatos sportágválasztáshoz az ünnepek után

2020 január 16 3 perc olvasás

Tudatosan nem december legvégén adunk iránymutatást az életmódváltóknak, hanem az első edzések hullámvölgye után - a sportmozgás és a tudatos sportágválasztás ugyanis segíthet, hogy a pihenéssel és nassolással eltöltött ünnepi időszak után ismét formába lendüljünk. Mindenek előtt érdemes megérteni az élettani folyamatokat, illetve milyen vállalásokat kell érte tenni, hogy sikerrel járjunk!

Tovább
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?
Milyen sportot válassz, ha vállalhatatlanok a kinti körülmények?

2020 január 14 2 perc olvasás

Sajnos néha olyanok a körülmények, hogy tényleg nem ajánlott odakint sportolnod. A téli szezonban pl. könnyen előfordul, hogy a környéken minden eljegesedik, esetleg szmogriadó van a lakóhelyed környékén. Ilyenkor érdemes az edzéseket fedett helyre vinni.
Tovább
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!
Növeld fittséged téli keresztedzésekkel!

2020 január 13 2 perc olvasás

Barátkozzunk meg a ténnyel: a tél még egy darabig tartani fog! Nincs is ezzel baj, hisz Ti, Scitec Endurance olvasók valószínűleg szeretitek a téli szabadtéri sportokat. Nézzük, milyen sportok jöhetnek ilyenkor szóba?
Tovább
Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.
Üdvözlünk a Black Friday-t váró közösségünkben, hamarosan küldjük a részleteket! Amennyiben még nem voltál feliratkozva, rövidesen kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre!