10 keresztedzés, amit érdemes kipróbálnod

Azt már tudod, hogy a keresztedzésre szükséged van, de mi legyen az? Adunk pár tippet, amit állóképességi sportolóként érdemes lehet kipróbálnod.

1.) Konditermi erősítés, street workout, funkcionális erősítés

Állóképességi sportolóként izmaid célzott erősítése szinte kötelező. Erősebb izmok erősebb összehúzódásra, ezáltal nagyobb erőkifejtésre képesek. Fektess minél több energiát core izmaid, azaz törzsizmaid erősítésére, mert minden mozgás innen indul ki. Ha ez nincs rendben, végtagjaidban sem fog tudni annyi erőt kifejteni, valamint növekszik a sérülésveszély is. A stabil tartóizmok az alapjai végtagjaid mobilitásának.

Nagyon fontos, hogy erősítő edzések után is fektess időt a nyújtásra, különben pont ellenkező hatást váltasz ki, és növekszik a savasodás esélye is.

2.) Futóknak biciklizés, kerékpárosoknak futás

Nem véletlenül egészíti ki remekül egymást ez a két sport. Hasonló a mozgásforma, hasonló izmokat dolgoztat, mégis más ingert ad. Egymást abszolút tudják támogatni, gyorsulhatsz úgy futásban, hogy kerékpáros edzést végzel, és fordítva. Arra figyelj, hogy ha bármelyiket komolyabban szeretnéd elkezdeni, mindenképpen konzultálj egy hozzáértővel. Nem mindegy, milyen biciklit választasz, ahogy az sem, hogy milyen futócipőt, a megfelelő mozgásmintáról nem is beszélve. Ha pedig aktívan nem használod, frissítsd fel mindkét sporthoz a KRESZ ismereteidet az akut sérülések (vagyis balesetek) elkerülése végett!

3.) Görkorcsolya

Hasonló mozgás, mintha elliptikus tréneren sportolnál. Mégis sokkal több inger ér, izgalmasabb és szórakoztatóbb, közben az ízületeidet is kíméli.

Ugyanakkor nagyon fontos, hogy csak kellő rutinnal és védőfelszereléssel vágj bele, mert a sérülésveszély az átlagnál magasabb!

4.) Úszás

A sport, ami szinte minden sérülés-rehabilitációs folyamat során szóba kerül. A tested szinte minden izmát átmozgatja, miközben ízületeidet kíméli, a víz közege pedig egy teljesen új élményt ad Neked is.

Itt is fontos, hogy jó technikát alkalmazz, főleg, ha kezdő vagy még úszásban. A vállizmaidra extra megterhelést róhat elsőre, ami némi sérülésveszélyt rejt magában.

5.) Labdás sportok

Futball, kosárlabda, röplabda, squash és tenisz: mind nagyon intenzív, izgalmas, játékos sportok, amik extra szórakozást vihetnek a hétköznapjaidba, a csapatszellem motiváló erejéről nem is beszélve. Úgy edzel, hogy szinte észre sem veszed, mégis jó eséllyel fogsz másnap izomlázat érezni.

Sajnos ezek a sportok sem veszélytelenek: van, amikor traumás sérülés (focinál pl. összerúgás), vagy a hirtelen irányváltások (pl. squashban, teniszben) okozhatnak problémákat. A szabály itt is ugyanaz, mint a többi sportnál: csak szépen, fokozatosan.

6.) Jóga

Nagyon kedvelt keresztedzési forma, ami egy kicsit kiránt a hétköznapi pörgésből, és magad felé fordít, miközben nagyon hatékonyan erősíti a mélyizmaidat, kiváló sérülés-megelőzés szempontjából, növeli az egyensúlyérzékedet, és izmaid rugalmasságát, valamint a mobilitásodat is fokozza. Rengeteg válfaja létezik, ismerj meg minél többet, és figyelj arra, hogy elismert, megbízható oktatóhoz menj, mert a izmaid túlnyújtása itt is rejthet veszélyeket magában.

7.) Túrázás

Végre itt a túraszezon! Minden hétvégén szebbnél-szebb szervezett túrák közül válogathatsz. Miközben az őszi erdőt csodálod, és lehetőséged van megismerni a hazai erdőket, és amivel egész tested átmozgatod: combhajlítód-feszítőd, farizmaid, vádlid és törzsizmaid mind komoly igénybevételnek vannak kitéve, ha pedig bottal túrázol, felsőtested is rendkívül hatékonyan edzed, miközben az élményt megoszthatod családoddal, barátaiddal.

8.) Kajak, kenu

Ugyan a vízi sportok szezonja éppen végéhez közeleg, ne feledkezzünk el ezekről a sportokról sem. Folyóink, tavaink szintén gyönyörű meglepetéseket tartogathatnak számodra, egészen más arcát mutatja a táj a vízről. Gyönyörködés közben pedig felsőtested, hát- és hasizmaid, váll- és karizmaid rendkívül hatékonyan megdolgoztathatod. Érdemes egy kicsit intenzívebb tempót diktálni, és nem feltétlenül csak a sodrásra bízni magad.

9.) SUP

Ez a viszonylag újkeletű sport, ami fiatal kora ellenére rendkívül hódít, nem véletlenül: fejleszti az egyensúlyérzékedet, lábad és felsőtested is edzi, miközben sokoldalúan kihasználható. Állva, ülve, térdelve is evezhetsz egy-vagy kétoldalon. Az intenzitással itt is érdemes variálni, mert egy könnyed kis evezgetés is egy komolyabb kardióedzéssel felér, ha rendesen meghúzod.

10.) Sífutás

A téli szezon meglepetés sportja, amit egyre többen űznek itthon is. Futóként óriási élményt nyújt így kipróbálni kedvenc mozgásformádat, és az igazán csúszós, havas körülmények extra izgalmas kalanddá teszik.

Amint látod, a lehetőségeid tárháza szinte végtelen, ha keresztedzésről van szó, mi is csak néhány példát hoztunk Neked. Ami általánosságban elmondható, hogy bármit is választasz, konzultálj egy edzővel vagy szakértővel, hogy elkerüld az adott sportban rejlő sérülésveszélyt. És még valami, ami legalább ugyanilyen lényeges: bármit is választasz, a lényeg, hogy megtaláld benne azt az élményt, amely lehetővé teszi, hogy élvezd is, amit csinálsz!


Köszönjük, hogy csatlakoztál hozzánk! Hamarosan kapsz egy e-mailt a feliratkozásod megerősítéséhez. Kérjük, kattints az e-mailben található linkre.